Nyheter

Høyeste alvorlighetsgrad på norsk sokkel: Vannsøylen sto 30 meter over dekk

Blir betong-understellet til Troll A stående i havet som et monument etter at feltet blir stengt for godt?
Blir betong-understellet til Troll A stående i havet som et monument etter at feltet blir stengt for godt?
Norsk olje og gass via Wikimedia Commons

Publiseringsdato: 20. januar, 2017

Skrevet av: Ellen Viseth

Statoils egen granskingsrapport som ble lagt fram i dag viser at både hydrogenlekkasjen på Mongstad og brønnkontrollhendelsen på Trollfeltet kunne endt med katastrofe. Hendelsene skjedde i oktober med bare ti dagers mellomrom. Hendelsene klassifiseres begge som røde, altså høyeste alvorlighetsgrad, i granskingsrapporten.

– Dette er to av de mest alvorlige hendelsene vi har hatt på norsk sokkel. Selv om det heldigvis ikke førte til dødsfall, viser rapporten at dette kunne endt i tragedie. Det er svært skremmende at Statoil har hatt to så alvorlige hendelser på kort tid, samtidig som de har gjennomført store kostnadskutt, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Han mener Statoil systematisk tåkela de to hendelsene da de skjedde. Nå velger Statoil å legge fram granskingsrapporten en fredag ettermiddag, samtidig som Donald Trump innsettes som president i USA.

– Det sier dessverre mye om Statoil at de gjør alt de kan for å underkommunisere disse hendelsene, sier Hauge.

Vannsøyle 30 meter over dekk

På «Songa Endurance» på Trollfeltet mistet man en barriere da man skulle trekke ut produksjonsstrengen. Strengen føk da seks meter opp i lufta. Før man fikk aktivert sperringer hadde det samlet seg gass i røret, som førte til at store vannmengder ble skjøvet opp på dekk. Granskingen forteller at vannsøylen sto 30 meter over boredekket!

Rapporten forteller også at hydrogenlekkasjen på Mongstad kunne ført til tap av liv. Hydrogen er en selvantennelig og svært eksplosiv gass, og lekkasje kan føre til katastrofe. Lekkasjen skyldtes ganske enkelt korrosjon på et gammelt anlegg, og Statoil innrømmer selv at risikovurderingene deres har vært for dårlige.

– Rapporten viser at begge hendelsene var langt mer alvorlige enn hva Statoil ville innrømme. Vi snakker om høyeste alvorlighetsgrad og fare for liv her. Likevel har Statoil desinformert og løyet, både til media og til alle andre i dagene etter hendelsene. De har hele veien forsøkt å legge lokk på det som skjedde og de ansatte som var til stede har vært redde for å varsle. Det er grunnen til at ingenting har sluppet ut, til tross for at det var over hundre mennesker til stede da vannsøylen sto 30 meter over dekk på Songa.

Skjemmes over Oljedirektoratet

Hauge tror ikke det er tilfeldig at disse ulykkene kommer akkurat nå, midt i en tid med dramatiske kostnadskutt på norsk sokkel.

– Det er skammelig at Oljedirektoratet står og skryter av at borekostnadene er halvert, samtidig som slike ting skjer på sokkelen. Statoil er åpenbart ikke i stand til å gjennomføre sikre boreoperasjoner på sokkelen lenger, sier Hauge.