
Europeisk splid om klimamål
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. februar, 2018
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
“En strand er ikke egnet til skipsopphugging fordi det ikke er mulig å fange opp farlig avfall og kjemikalier. Det vil aldri kunne bli en akseptabel måte å gjennomføre slike operasjoner på, og det forårsaker skade og død for både arbeidere og miljøet.”
Sigurd Enge, Bellona og NGO Shipbreaking Platform.
I 2017 endte 16 skip med norske eierinteresser på strendene i India, Pakistan eller Bangladesh.
Dette er fortsettelsen av en illevarslende trend Bellona og NGO Shipbreaking Platform har sett de siste årene.
I 2016 så vi for første gang på flere år en økning i antall skip med norske eierinteresser som ble sendt til strendene i sør-Asia. Da ble 11 skip hugget opp på strendene. Nå er altså tallet steget ytterligere.
– Vi har stor tro på at kravet om anstendighet vil tvinge seg frem og endre adferden til eierne av den internasjonale skipsflåten. Bankene, investorene og lovgiverne blir stadig mer klar over hvor uetisk denne praksisen er. Vi håper norske redere tar sitt etiske ansvar alvorlig også på skipets siste reis, sier Sigurd Enge.
“The figures of 2017 are a sad testimony of the shipping industry’s unwillingness to act responsibly. The reality is that yards with infrastructure fit for the heavy and hazardous industry that ship recycling is, and that can ensure safe working conditions and containment of pollutants, are not being used by ship owners.”
Ingvild Jenssen, Founder and Director of the NGO Shipbreaking Platform
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...
– Russland er fortsatt verdens største eksportør av atomkraftverk. Det er et stort problem at vestlige land fortsatt kjøper russisk uran og kjernefys...
– CO2 er en forurensning som det er for billig å slippe ut, sa Bellonas seniorrådgiver Cathrine Ringstad under WCCUS-konferansen i Bergen. World C...
Det kinesiske rederiet Sea Legend Shipping har planer om å gå gjennom den nordlige sjørute og langs hele norskekysten til Europa. Seilasen skal start...