–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. juni, 2019
Skrevet av: Thomas Theis-Haugan
Nyheter
Statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet fikk i går æren av å trykke på knappen som startet den elektriske trommelen på byggeplassen til Campus Ås.
Det betyr null utslipp av eksos og klimagasser mens den brukes på byggeplassen. I tillegg øker den energiutnyttelsen sammenlignet med vanlige betongblandere.
– Når anleggsmaskiner går over til elektrisk drift innebærer det betydelige fremskritt, sa Bellonas Frederic Hauge da den elektriske trommelen ble satt i gang.
For utslippene fra de tyngste maskinene betyr mye for klimaregnskapet. I Oslo står byggeplassene for 8 prosent av byens CO2-utslipp. Elektrifisering betyr også mye for støy, luftkvalitet og bymiljø.
– Vi har laget en løsning som kan rulles ut på alle betongbiler i drift i dag. Nå trenger vi flere byggherrer til å etterspørre nullutslippsløsninger, slik at dette kan skaleres opp, sier Bellonas fagsjef Christian Eriksen.
Tyske Liebherr har tatt del i prosjektet gjennom sin forhandler i Norge Jørn Glad AS. På den store anleggsmessen Bauma i april viste Liebherr frem en nyutviklet betongbil – helelektrisk fra fabrikk.
Credit: Fredrik Naumann/Felix Features
– Det betyr at det finnes utslippsfrie løsninger både for nyinvestering og for ombygging. Vi er strålende fornøyde med at Liebherr har investert tid og penger i en slik løsning, sier Eriksen.
Betongbilen er utviklet av et konsortium bestående av Bellona, NorBetong, Statsbygg og Jørn Glad AS. I tillegg har Kodyna spilt en sentral rolle i utviklingen av den kompakte retrofit-løsningen. Prosjektet skal nå jobbe videre med å kutte utslipp i betongpumping.
Den første betongbilen med elektrisk trommel skaper entusisme på byggeplassen i Ås. Nå er det slutt på å puste inn eksos fra trommelen mens den går.
– Nå som dette er en realitet, så gleder vi oss til at alle maskinene blir utslippsfrie, sier anleggsleder Andreas Nilsen.
Betongbilen er finansiert med midler fra Pilot-e, som er et felles initiativ mellom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...