Nyheter

Byrådslederen besøkte «Det Store Strømkuttet»

Foto: Henriette Helgeland Tangen

Publiseringsdato: 12. oktober, 2012

Skrevet av: Magnus Borgen

Kampanjekontoret til "Ja til det store strømkuttet" lukket i dag etter 2,5 ukes intens jobbing. Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) var til stede for å takke av kampanjemedarbeiderne. – På vegne av Oslo kommune takker jeg for en strålende innsats, sa byrådslederen til ungdommene som har jobbet med å innhente signaturer fra leietakere i hovedstaden.

Siden 26.september har medarbeiderne på kampanjekontoret ringt rundt til beslutningstakere i en rekke ulike virksomheter i Oslo for å få dem til å si ja til mer energieffektivisering, og dermed også bekrefter interessen for å spare miljø og penger på energiregningen.

Byrådsleder Berger Røsland har vært orientert om arbeidet helt siden kampanjekontoret åpnet, og hadde sett frem til å møte de engasjerte ungdommene.

– Tusen takk til dere som har jobbet med kampanjen. Dere har gjort en fantastisk innsats med alle telefonene dere har tatt, og det er imponerende å få med over 230 bedrifter på så kort tid. Dette viser at det er et stort potensial for mer effektiv bruk av energi i Oslo, sa Høyre-politikeren.

Byråden ønsket også å rette en takk til Bellona og Siemens for initiativet til denne kampanjen.

– Det er viktig for Oslo kommune at initiativ som “Det store strømkuttet”. Kommunen er opptatt av energieffektivisering, men ingen får gjort en jobb som dette alene. Partnere som Bellona og Siemens er i denne sammenheng veldig viktig. Det er viktig at vi jobber sammen for en mest mulig klimanøytral hovedstad, sa byrådslederen.

Byrådslederen kunne også fortelle at kommunen jobber med en egen strategi for energieffektivisering og klimanøytrale bygg.

– Vi har jobbet etter flere spor så langt, men vi ønsker å få gjort enda mer. Vi har faset ut oljefyring, og tillater ikke lenger at kommunale virksomheter leier i bygg hvor det fremdeles er oljefyring. Kommunen har også vedtatt passivhusstandard. Det går definitivt fremover, og det er godt å vite at vi er så mange som er opptatt energieffektivisering som kan få realisert ambisjonene våre, avsluttet han.

Inspirerer til videre arbeid

-Det norske ordtaket «Mange bekker små gjør en stor å» er et dekkende begrep på hvordan man må tenke i arbeidet rundt energieffektivisering, sa Bellona-leder Frederic Hauge i sitt innlegg.

Bellona-lederen understreket behov for at man må jobbe knallhardt videre for miljøløsninger man tror på.

– Vi i Bellona er opptatt av Oslo Smart City ikke bare blir ord. Rapporten som vi ga ut med Oslo kommune og Siemens høsten 2011 ga oss noen beviser på hvordan det står til med energieffektivisering, men vi må sørge for handling, og det har vi gjort når vi har fått over 230 beslutningstakere i virksomheter i Oslo til å signere. Det er veldig godt gjort, sa Hauge, som takket kampanjemedarbeiderne for meget solid og viktig innsats.

Også administrerende direktør i Siemens, Per Otto Dyb, var berømmet innsatsen, og brukte sterke ord på hvordan selskapet opplever fokuset på smartere energibruk både i Oslo og resten av landet.

-Vi blir nesten slått ut når vi ser hvor få som energieffektiviserer byggene sine, sa Dyb til forsamlingen, og understreket at han så frem til å samarbeide videre med Bellona og Oslo kommune for å få realisert smartere energibruk i hovedstadens næringsbygg.

Bellona-lederen deler kamplysten.

-Resultatene er ikke er bra nok i Oslo når det kommer til energieffektivisering. Det er et enormt potensial for en rekke virksomheter å spare opptil 30 % av sin energibruk med enkle grep. Derfor er det inspirerende at vi gjennom denne kampanjen har fått flere sterke støttespillere med oss på laget. Alt fra store bransjeorganisasjoner som Norsk Industri og Virke, til kjente Oslo-aktører som Hafslund, Oslo Kino og Vålerenga Fotball har gått aktivt inn på www.smartcities.no og signert oppropet der, sa Hauge.

Energileverandør Hafslund signerte

Konsernsjef i Hafslund, Finn Bjørn Ruyter, signerte oppropet på kampanjesidene under arrangementet med byrådsleder Berger Røsland.

-Jeg er imponert over innsatsen til ungdommene som har gjennomført kampanjen «Ja til Det Store Strømkuttet», og er glad for at vi kan underskrive kampanjen. Hafslund er Oslos leverandør av miljøvennlig og kortreist elektrisitet og varme. Det er viktig for oss at energien brukes effektivt i næringslivet og husholdningene, og vi ønsker å hjelpe våre kunder til å effektivisere sin energibruk, sa konsernsjef Ruyter.

Bellona-leder Frederic Hauge uttrykte glede for å få med en så stor og sentral aktør som Hafslund, og understreket at arbeidet for å hente ut energieffektiviseringspotensialet i Oslo vil få høy prioritet i Bellona utover vinteren.

-Bellona lover gjennom Smart City-arbeidet vårt å bruke enhver mulighet for å få til mer energieffektivisering. Vi skal nå evaluere resultatene, og jobbe intenst både mot politikere og næringslivsledere for å skape en reell endring, avsluttet Hauge.