Hvor grønn er industrien i dag?
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. oktober, 2024
Skrevet av: Ingrid Kristensen Hauge
Nyheter
Et nytt samarbeidsprosjekt skal se på løsninger for CO2-transport og -lagring for å få fortgang på CCS-satsning i nord. Nå har prosjektet fått bevilget offentlig støtte.
I prosjektet «CO2 logistikk Nord-Norge», ledet av SINTEF Industri, SINTEF Helgeland, Bellona og Pharos Advisors, samles en rekke industribedrifter, lager- og transportaktører og industriparker for å se på best mulige transportløsninger for CO2 – både på land og til havs. Dette skal bidra til å få fortgang på CCS-satsingen i nord.
– Karbonfangst- og lagring er helt nødvendig for å redusere utslipp og sikre industri i Nord-Norge, og i dette prosjektet skal vi finne ut hvordan dette kan gjøres best mulig, sier Eivind Berstad i Bellona.
Klimagassutslippene fra landbasert industri i Norge var på 10.8 millioner tonn i 2023, som utgjør om lag 15 prosent av nasjonale klimautslipp (kilde: Miljødirektoratet). Av disse utslippene kom omtrent to millioner tonn fra prosessindustri og forbrenningsanlegg i Nord-Norge. For å nå målet om halvering av utslipp fra industrien innen 2030 er CO2-fangst og -lagring avgjørende. Da er det nødvendig med infrastruktur for å frakte og lagre CO2, samtidig som det investeres i anlegg for CO2– fangst.
«CO2 logistikk Nord-Norge» har nå fått bevilget offentlig støtte fra CLIMIT-ordningen, som er et nasjonalt forsknings- og utviklingsprogram for å fremme velfungerende og kostnadseffektive klimaløsninger. I tillegg har prosjektet fått støtte av Troms Fylkeskommune og det søkes om midler fra Nordland fylkeskommune.
– Med den gledelige beslutningen om støtte fra CLIMIT, er prosjektet, sammen med bidrag fra industrien og fylkene i Nord-Norge, nå sikret finansiering, sier prosjektleder Ragnhild Skagestad i SINTEF.
Prosjektet er en videreføring av prosjektet CO2 Hub Nord, som har evaluert potensialet for CO2-fangst i industrien. Med erfaringer fra prosjektgruppen, og innspill fra en rekke aktører, skal det nye prosjektet identifisere og redegjøre for kostnadseffektive logistikkløsninger for CO2-transport og -lagring. I tillegg til Northern Lights, som ble ferdigstilt i september, er det flere nye områder og lisenser for CO2-lagring langs kysten i sør til Finnmark i nord som skal vurderes. Videre skal CO2-volumer og kapasitetsanalyser, samt CO2-kvalitet vurderes.
– I prosjektet skal kostnadseffektive løsninger for CO2 transport og lagring identifiseres for å redusere de samlede kostandene for industrien, forteller Geir Vollsæter i Pharos Advisors som i fjor tok initiativ for å få prosjektet etablert.
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...
– Vi jobber for en norsk forskrift som ikke krever oppsamling ved all vask av skipsskrog, og vil følge forskrifts-prosessen nøye for å sikre at det i...
– Bi-produkter fra hvitfisk-flåten og fiskeslam er bioressurser på avveie. Vi må finne løsninger slik at disse ressursene ikke går til spille. Det sa...
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...