–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. mars, 2011
Skrevet av: Andreas Kokkvoll Tveit
Nyheter
Sent i går kveld kommanderte Søvernets Operative Kommando Godafoss til havn i Grenå på Jylland. Den opprinnelige planen var at skipet skulle til reparasjon i Odense lenger sør i Danmark.
Endret rute
Fra de danske myndighetene får Bellona bekreftet at bakgrunnen for beordringen er at skipet lakk olje under hele slepet fra Hvaler. Situasjonen ble vurdert som så alvorlig at ferden til Odense måtte avbrytes.
– Så lenge risikoen for videre utslipp var så åpenbar, burde Godafoss aldri fått forlate Norge før skadene var sikret og reparert, sier Bellona-rådgiver og skipper Sigurd Enge.
– Feilslått hastebeslutning
Bellona advarte før Godafoss’ avreise om at skipet fremdeles kunne forårsake oljesøl, og krevde at de nødvendige reparasjonene ble gjort her i Norge.
Enge mener saken må få etterspill.
– Vi er kritisk til norske myndigheters og rederiets hastverksbeslutning om å sende Godafoss til Danmark uten at de nødvendige reparasjonene var unnagjort. Den var basert på et håp om at det ikke skulle lekke mer olje.
Oljesøl mange steder
Søvernets Operative Kommando skriver om saken på side nettsider her. De melder at det er lagt sperringer omkring skipet for å unngå nytt oljesøl.
Godafoss’ ferd fra Hvaler kan følges på www.marinetraffic.com her.
Godafoss havarerte utenfor Hvaler torsdag 17. februar, og oljesøl nådde kystområder i både Vestfold, Agder, Telemark i tillegg til Østfold. Grunnstøtingen skjedde i Norges eneste marine nasjonalpark.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...