–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. september, 2006
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
– Uten Bellona hadde ikke elbiler vært det fenomen det er i dag i Norge. Det er mange som har vært positive til elbil, men ingen har vært så handlekraftige som Bellona, sier daglig leder i ElBil Norge, Hans Håvard Kvisle.
– Bellona fortjener en påskjønnelse for dette, og ettersom Bellona i tillegg fyller 20 år i år ville vi gjerne gi bort en bil, legger han til.
Ingen forurensning
Kvisle overrakte den knall orange lille bilen til Bellona-leder Frederic Hauge utenfor ElBil Norges fabrikk på Økern i Oslo. Hauge kvitterte slik:
– Vi er mange i Bellona og har et stort bilbehov, spesielt i byen, så dette setter vi pris på. Og det er fantastisk fint å kunne benytte virkemidlene vi har jobbet så mye for. Med en elbil har vi jo gratis bomring, gratis parkering og mulighet til å kjøre i kollektivfeltet. Elbilen er dessuten fortsatt det eneste alternativet, ved siden av hydrogenbiler med brenselsceller, som ikke forurenser.
Et langt samarbeid
Bellona tok i bruk Norges første elbil – en ombygd Fiat Panda – allerede i 1989. Den lille bedriften ElBil Norge startet med salg og service av elbilen Kewet i 1992 og har overlevd siden. For tida er ElBil Norge den eneste elbilprodusenten i Norge.
Ettersom Bellona og ElBil Norge har hatt mange av de samme målene for miljøvennlige biler har kontakten vært god og langvarig.
– Vi ønsker også å samarbeide med Bellona om ytterligere forbedringer av Buddy. Bilen Bellona får nå kommer til å være et pilotprosjekt teknologisk sett, fordi vi hele tiden kommer til å oppdatere bilen med den nyeste teknologien. Snart kommer for eksempel bedre batterier, forteller Kvisle.
En ekstra unge
De fleste elbiler er tosetere, men Buddy har tre seter. Dette er et stort skritt videre, mener ElBil Norge, som har tenkt spesielt på behovet til barnefamilier.
– Ja, alle familier som trenger to biler kan la den ene være en elbil, skyter nestleder i Bellona, Marius Holm, inn.
Buddy-ens kjørelengde er mellom 40 og 80 km, avhengig av årstid og sjåførens høyrefot. Prisen for kjøretøyet er lavere enn for en liten småbil og driftskostnadene mye mindre. Med elbil slipper du også årsavgift og merverdiavgift.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...