
Bellona bekymret for atomsikkerheten
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet politianmelder Institutt for Energiteknikk (IFE) i Halden for de samme forholdene som Bellona anmeldte I...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. august, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Kapteinen om bord på Full City ble i går siktet for å ha brutt rapporteringsplikten, da skipet begynte å drive natt til fredag 31. juli, med fare for personers sikkerhet og miljøødeleggelser.
Politiet tok mandag ut siktelse mot kapteinen, for å ha brutt Skipssikkerhetslovens §37 om manglende rapportering. Kapteinen kan dermed bli straffet med opp til to års fengsel.
Vurderer utvidet siktelse
Politiadvokat Siri Karlsen bekreftet i går at politiet vurderer å utvide siktelsen, både i omfang og til flere personer.
Bellona mener politiet bør utvide siktelsen til også å gjelde Skipssikkerhetslovens §15, for manglende vakthold, med en strafferamme på ett år.
– Skipet drev i 20 minutter uten at de viste tegn til handling eller meldte i fra om problemer. Vi mistenker at vaktholdet ikke har vært som det skulle ha vært sier Sigurd Enge, skipper på Bellonas M/S Kallinika og erfaren sjømann.
– Viktig signal
Enge er lettet over at det er blitt tatt ut siktelse:
– Det er grov miljøkriminalitet han er siktet for. Denne siktelsen sender et viktig signal ut til vanlige folk som er berørt av ulykken, samtidig som siktelsen også vil ha en preventiv effekt, sier Enge til VG Nett.
Språkproblemer
Han tror også at manglende språkkunnskaper hos skipets nøkkelpersonell har medvirket til at skipet havariets hendelsesforløp.
– For å kommunisere på radio må man kunne engelsk, sier han.
«Full City» lå på anker utenfor Langesund da det blåste opp til storm utenfor Langesund natt til fredag. Skipet endte på grunn like utenfor Langesund, og har forårsaket oljesøl langs hele kysten, fra Larviksfjorden til Grimstad.
Les mer om forliset og omfang av oljesøl hos Kystverket.
Bellonas krav
Her er Bellonas viktigste krav til Regjeringen, i etterkant av oljesølet fra Langesund:
• Gjennomgang av rutiner for å gripe inn ovenfor et skip som ikke svarer når det blir anropt av Trafikksentralen.
• Økte bevilgninger for å sikre statlig slepebåtberedskap i Sør-Norge og strengere krav til kvaliteten på oljevernutstyret.
• Forbud mot bruk av tung bunkersolje til skip som går i norske farvann.
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet politianmelder Institutt for Energiteknikk (IFE) i Halden for de samme forholdene som Bellona anmeldte I...
Asbjørn Torvanger og Øystein Sjølie skriver at vi må være nøye med å vurdere kostnaden for klimatiltak i en kronikk i Aftenposten 2. oktober. Samtidi...
Russland markedsfører den nordlige sjørute som et billig og grønt alternativ til Suez-kanalen. En ny Bellona-rapport viser at skipsruten snarere er e...
EU-landenes miljøministre ble mandag enige om et mulig utslippskutt på mellom 66 og 72,5 prosent innen 2035. Den lave nedre grensen vekker sterk krit...