– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. desember, 2009
Nyheter
Utslippet av omlag 4400 kubikkmeter olje fra Statfjordfeltet den 12. desember 2007 skjedde da det gikk hull på en slange på havbunnen i forbindelse med lasting av olje fra plattformen til tankbåten Navion Brittania. – Boten på 25 millioner er rekordstor i norsk miljøsammenheng, men svikten i Statoils rutiner var så alvorlig at det etter min mening ikke er noen streng straff, sier Frederic Hauge.
Ulykken skyldtes alvorlige svakheter
Statoil gjennomførte en granskning av ulykken, og konkluderte med sterk selvkritikk.
– Oljeutslippet på Statfjord er svært alvorlig. Granskingen har avdekket svakheter både av teknisk og organisatorisk art, uttalte Statoil i forbindelse med overleveringen av en granskningsrapport til Petroleumstilsynet.
Granskingen identifiserte at bakenforliggende årsaker til bruddet i slangen i hovedsak er knyttet til manglende bruk av prosess- og risikoanalyser i forbindelse med modifikasjoner og bytte av lasteslange, uttalte Statoil i en pressemelding.
Årsaken til at lasteoperasjonen ble gjenopptatt etter bruddet i hydraulikkslangen til innløpsventilen var i hovedsak at involvert personell ikke hadde tilstrekkelig kunnskap om konsekvensen av dette. Grunnen til at oljeutslippet ikke ble oppdaget før det var pumpet ca. 4400 m3 er i hovedsak manglende måling av oljestrøm om bord på skipet.
Gjennomgang av tidligere hendelser med bøyelastesystemer har vist at en tilsvarende hendelse på Gullfaksfeltet i 2004 ikke er fulgt godt nok opp.
Les hele granskningsrapporten her.
Les Statoils egen pressemelding etter boten ble kjent i dag her.
Kontaktperson for pressen:
Marius Holm, nestleder i Bellona: mariush@bellona, 95721632.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...