Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. oktober, 2004
Skrevet av: Gunnar Grini
Nyheter
Seminar i Plan- og Bygningsetaten i Oslo:
Miljøorganisasjonene Bellona, Naturvernforbundet og Natur og Ungdom var alle invitert til Plan- og Bygningsetaten 30. september for å informere om hva de mente etaten burde bli flinkere på når det gjelder miljø. Og man skulle tro at etaten fikk godt utbytte av seminaret i og med at alle foredragsholderne hadde et forskjellig fokus. Naturvernforbundet fokuserte på hensynet til grønne områder i bybildet og marka i utbyggingssaker. Videre ble behovet for lokaldemokrati fremhevet. Naturvernforbundet understreket at alle interesserte parter bør få informasjon og mulighet til å uttale seg før byggeprosjektet alt er i gang, og utbyggerne må ikke få ture frem som de vil.
Natur og Ungdom hadde fokus på transport og å legge til rette for mindre bilisme både i byen og på innfartsveiene. Dette kan blant annet gjøres ved å satse på kollektivtrafikk, sykkelveier og færre parkeringsplasser i sentrum mente Natur og Ungdom.
Energieffektivisering i bygninger
Bellona valgte å fokusere på de kjempeutfordringene etaten står ovenfor i forbindelse med revidering av både Teknisk Byggeforskrift og Plan- og Bygningsloven, og gjennomføringen av Klima- og Energihandlingspakken for Oslo-regionen.
Bellona viet også stor oppmerksomhet til Plan- og Bygningsetatens rolle i forbindelse med kontroll til at kravene til energibruk i nye bygninger faktisk overholdes av utbygger. Det er altfor mange eksempler på at fokus på lave investeringskostnader og tøffe anbudsrunder fører til at hensyn til miljø kommer i andre rekke. Energiberegninger for en bygning etterspørres vanligvis ikke av Plan- og Bygningsetaten til tross for at de har mulighet til å be om slike beregninger. Kvaliteten på en bygning med hensyn på energibruk sjekkes vanligvis heller ikke i etterkant. Dette har ført til en ukultur i eiendomsnæringen der høye driftskostnader lemper over på forbruker på grunn av dårlig kvalitet på byggene.
Felles for alle innleggene var at Plan- og Bygningsetaten består av fagfolk som må tørre å sette miljøkrav til utbygger og ikke minst bruke tid på å kontrollere at lovverket blir fulgt. Det er på tide at Plan- og Bygningsetaten lar hensynet til miljø og lokaldemokrati gå foran hensynet til inntjeningskrav hos utbyggere.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...