
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. august, 2004
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Med utgangspunkt i Statoils konsesjonssøknad for gasskraftverk på Tjeldbergodden, la Viktor Jakobsen, rådgiver i Bellona, fram casestudiet «Tjeldbergodden gasskraftverk med og uten CO2-håndtering«.
I dette studiet tas det utgangspunkt i de utfordringene Norge i dag står overfor:
Utfordring nr.1: Redusere Norges CO2-utslipp i henhold til våre forpliktelser.
I dag ligger vi 4 mt/y over målet, økende til 8-10 mt/y i 2010 (da uten gasskraftverk).
Utfordring nr.2: Dekke et økende norsk og nordisk kraftbehov.
Det er en underdekning på 6 8 TWh i dag, forventet økende til 17 TWh i 2010 – 2015.
Utfordring nr.3: La oss få opp ressursene fra etablerte områder først.
La oss få opp ressursene vi kan fra etablerte områder, i Norskehavet, på Tampen og sørlige Nordsjø, før vi evt. må gå løs på sårbare arktiske områder.
Utfordring nr.4: Bruke mer av gassressursene til verdiskapning i Norge.
Slutte å eksportere norske verdier og arbeidsplasser til utlandet.
–> Bellonas respons på utfordringene
Bellona mener det er både er teknologisk, og ikke minst økonomisk grunnlag i dag for å sette i gang bygging av gasskraftverk med CO2-rensing. La oss bruke byggingen av gasskraftverk på Tjeldbergodden som en mulighet til å besvare alle utfordringene på en helhetlig måte.
Ved å tenke helhetlig kan vi:
Redusere forretningsmessig risiko for prosjekter vi setter i gang i dag
Få til en betydelig merverdiskapning på gassen ved å omdanne denne til elektrisitet i Norge
Få stranded gas på Haltenbanken i arbeid nå!
Hente ut betydelige ressurser/merverdier ved å bruke CO2 til EOR.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...