
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. januar, 2007
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Det avgjørende er at staten kommer inn på et veldig tidlig tidspunkt og driver fødselshjelp på denne teknologien i de fem til ti årene det vil ta før den blir kommersielt lønnsom, sa Randers på P2s økonominytt i dag tidlig.
Gledelig
– Hvis vi kunne få det forspranget så kunne vi kanskje bli som Danmark har blitt på vindkraftsiden, et ledende land på eksport av karbonfangstteknologi.
– Dette er helt i tråd med våre ønsker, og det er veldig gledelig at det økonomiske fagmiljøet nå deler våre vurderinger sier Bellonas nestleder Marius Holm.
Lavutslipp
Professor Jørgen Randers var leder av lavutslippsutvalget som i høst leverte sin rapport om hvordan Norge kan redusere sine klimagassutslipp med to tredjedeler innen 2050. Da uttalte han blant annet at tiltak for klimagassreduksjoner er gratis i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Nå mener Randers altså at eksport av kompetanse og teknologi på CO2-rensingsfeltet kan bli en kjempesuksess for Norge, og gjentar dermed Bellonas mantra om at CO2-rensing er både miljøvennlig og lønnsomt.
– Dette er en utrolig positiv næringspolitisk mulighet for Norge, sier han.
Bellonas Marius Holm er helt enig:
– Vi har lenge argumentert for at statlig engasjement i fangst og lagring av CO2 er det viktigste Norge kan gjøre for klimaet, samtidig som det vil skape interessante muligheter både for norsk leverandørindustri, og CO2-intensiv prosessindustri.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...