Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. februar, 1999
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Shell skal i år opprette et eget selskap som kun skal jobbe med hydrogenteknologi.
Dette melder tyske Shell i anledning åpningen av Europas første hydrogenstasjon i
Hamburg 12. Januar i år.
Ifølge ett scenario Shell har laget vil fornybare kilder som vind, sol og vann
utgjøre opptil 50 % av den totale energitilførselen på verdensbasis i år 2050.
Av dette vil halvparten bli benyttet direkte, den andre delen vil omdannes til
hydrogen og ledes fram til forbruker.
–Hydrogen blir den viktigste energibæreren i det 21. århundre, sier
Dr Fritz Vahrenholdt, styremedlem i Tyske Shell. I et intervju med det tyske
magasinet Fokus nr. 47/98 foreslår dessuten Vahrenholt en miljøskatt på fossilt
brensel for å subsidiere introduksjonen av fornybar energi.
Shell hevder at de som et energiselskap må medvirke i utviklingen av
hydrogen teknologi på et tidlig tidspunkt for å sikre seg en ledende posisjon
på området.
Brenselcellebiler med solbasert hydrogen lagret i kullkassetter
Selskapet ser for seg at hydrogen kan bli produsert med energi fra store
solkraftverk i ørkenen og at hydrogenet deretter transporteres til de store
markedene.
Videre tror Shell at lagring av hydrogen i grafittnanofiber kan bli en
hensiktsmessig måte å lagre hydrogen på ombord i biler, og hevder at de arbeider
med denne teknologien og andre lignende lagringsløsninger.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...