
– Det internasjonale samfunnet må boikotte russisk atomindustri
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. desember, 1999
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Necar 5 vil i motsetning til Necar 4 som brukte hydrogen som drivstoff ha en metanolreformer ombord. Reformeren omdanner flytende metanol til en hydrogenrik gass som kan brukes i brensecellestakken. Brenselcellestakken er kraftforsyningseneheten i bilen og omdanner hydrogen til elektrisitet, bilen drives frem med elmotor. Reformeren og brenselcellestakken er innebygd i bilens sandwichbunn og bilen vil derfor ha nøyaktig samme bagasjeplass som en ordinær Mercedes A-Klasse. Brenselcellestakken skal ha en ytelse på 75 kW. Brenselcellestakken er anslagsvis 0,3 x 0, 5 x 1 m og består av brenselceller laget av materialer med lavere kostnader fremstilt på en ny måte tilpasset masseproduksjon for lavere kostnader, noe som er essensielt for en vellykket markedsintroduksjon.
Sjefen for DaimlerChryslers brenselcelleprogram Dr Panik sier til H&FCL at Necar 5 vil være en bil uten kompromisser og er videre opptatt av å sikre høyteknologiske arbeidsplasser til Tyskland for fremtiden. » Tyske selskaper gjorde mye av pionerarbeidet med utviklingen av forbrukselektronikk mens Asiatiske selskaper tok profitten. Dette skal ikke skje med brenselceller til transportsektoren», sier han og legger til at japanske selskaper brukte 850 millioner dollar av egene midler på utvikling av brenselceller i 1999 i tillegg kommer massiv støtte fra Japanske myndigheter. Necar 5 vil ventelig bli vist offentlig om kort tid.
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
I dag var Bellona på Stortinget for å gi innspill under den muntlige høringen om Havbruksmeldingen. Bellonas seniorrådgivere, Kari Torp og Silje Båts...
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...