En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. august, 2000
Skrevet av: Jens B. Smith
Nyheter
19. juni ble verdens første brenselcelledrevne passasjerbåt lansert i Bonn, Tyskland. Den lille kanalbåten Hydra er utviklet i samarbeid mellom ZeMar Ltd., GmbH og TTIB.
Hydra er laget for maksimalt 22 passasjerer, og skal settes i drift som turistbåt i området rundt Bonn. Den er for øvrig 12 meter lang, veier 4 tonn og er utstyrt med en 7,5 kW brenselcelle. Topphastigheten er beskjedne 6 knop.
Båtens alkaliske brenselcelle er utviklet at ZeTek, moderorganisasjonen til ZeMar. ZeTek står for øvrig også bak Zevco som arbeider med brenselcelledrevne biler. Til nå har de presentert en brenselcelledreven londondrosje og en liten brenselcelledreven lastebil. Lastebilen er allerede kommersielt tilgjengelig, og kalles «the Westminster Van» etter det første solgte eksemplaret. Drosjen var på besøk i Oslo tidligere i år, og ble demonstrert under et arrangement i samarbeid mellom Norsk Hydrogenforum, NAF, Oslo Energi og Bellona.
ZeTek er nå i ferd med å etablere en produksjonsfabrikk for alkaliske brenselceller i Köln, Tyskland. Den skal ferdigstilles i løpet av året, og får i første omgang kapasitet til å produsere brenselceller tilsvarende 5 MW årlig. ZeTek er imidlertid ikke det eneste firmaet som bygger produksjonsanlegg for tiden. Flere andre – blant annet Ballard Power Inc. og DCH Technology Inc. – er også i ferd med å etablere slike. Ballard skal åpne sin Canadiske fabrikk i oktober, og planlegger allerede å bygge en ny fabrikk for produksjon av større volum i 2002. DCH Technology skal bygge fabrikk i Wisconsin, USA.
I motsetning til ZeTek, som arbeider med alkaliske brenselceller, har både Ballard og DCH technology satset på PEM. Det er denne brenselcellen som vil bli å finne i de fleste bilene, og det arbeides også med å utvikle PEM-baserte maritime produkter. Alkaliske brenselceller virker ikke å være i stand til å konkurrere hverken med tanke på driftssikkerhet eller effekttetthet, og kan også få problemer prismessig. Bellona vil likevel fremheve det positive i å utvikle ulike teknologiske løsninger. De ulike brenselcellene kan være egnet for forskjellige applikasjoner, og det skal ikke utelukkes at det kan finnes nisjemarked hvor alkaliske brenselceller passer best.
>
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...