Havbunnsmineraler øker risiko, ikke sikkerhet
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. januar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Arbeidsgruppen som går under navnet TES (The Transport Energy Strategy) består av bilfabrikantene BMW, DaimlerChrysler, MAN og VW, energileverandørene Aral, RWE og Shell samt tyske myndigheter.
Mandatet til gruppen var å finne frem til ett eller to drivstoff for fremtiden ut fra miljø-, teknikk- og økonomihensyn. I følge HyWeb har man foreløpig kommet frem til at hydrogen er totalt sett det beste drivstoffet å satse på.
Videre fremover vil man utarbeide en strategi for hvordan hydrogen skal fases inn. Man har et mål om en markedsandel for hydrogen som drivstoff til veitrafikk, på 2.5% før 2010 og 15% før 2020. Med tanke på hvor lang tid det tar å skifte ut bilparken, er dette en relativt offensiv satsning.
I følge Automotive Enviroment Analyst konkluderer en nylig publisert undersøkelse fra USA, med det samme som TES. I undersøkelsen ble 44 eksperter spurt om hva de mente var det beste drivstoffet for fremtiden.
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...
– Det hjelper lite å restaurere i en overgjødslet fjord, sier Bellonas marinbiolog Jessica Anne Hough om regjeringens bevilgninger til Oslofjorden i ...
Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, blir omtalt som “ansvarlig” av finansminister Jens Stoltenberg. Fagsjef Christian Eriksen mener det er en fe...