
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. juli, 2001
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Gassutvalget foreslår at det opprettes to statlige selskap med en egenkapital på 4 milliarder kroner hver.
Det ene selskapet skal investere i infrastruktur for transport og distribusjon av naturgass. Målet er å bygge ut et gassrørnett for innenlands bruk knyttet opp til ilandføringspunktene for naturgass. Utvalget mener det er viktig at satsningen på økt bruk av naturgass tilrettelegges innenfor rammene av Norges miljøforpliktelser.
Videre foreslår utvalget at det opprettes et selskap for utvikling av miljøvennlig teknologi. Dette selskapet skal arbeide med «tilnærmet forurensingsfrie gasskraftverk» og man ønsker å ha ett eller to pilotanlegg med slik teknologi klare før 2005.
Selskapet skal også stå for foredling av naturgass til hydrogen samt teknologiutvikling for utnyttelse av hydrogen i kommersiell elkraftproduksjon.
Videre skal selskapet utvikle hydrogeninfrastruktur for å gjøre hydrogen tilgjengelig for samferdselsformål og infrastruktur for gjenbruk eller deponering av CO2.
Utvalget mener også det bør bli en økt offentlig prioritet å bidra til elektrifisering av Nordsjøen, til erstatning for lite effektive gasskraftverk på den enkelte plattform. Dette vil raskt føre til betydelig reduksjon av utslippene. Slike prosjekter må prioriteres og stimuleres gjennom offentlig tilrettelegging, heter det i innstillingen fra utvalget.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...