Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. desember, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Denne canadiske fyllestasjonen kan levere til de nye 700 bars trykktankene som man tester ut nå. De vil gi ca 80 km lenger rekkevidde ved samme volum, enn 350 barstankene som begynner å etablere seg som en standard. Hydrogenet leveres av en elektrolysør og lagres ved hele 850 bar for å kunne tillate en rask fylling.
Stasjonen er en del av programmet Compressed Hydrogen Infrastructure Program eller CH2IP. Programmet skal demonstrere teknikk, økonomi og sikkerhet knyttet til slike stasjoner.
En kuriositet er at stasjonen også kan levere hytan (en blanding av hydrogen og naturgass til bruk i forbrenningsmotor).
California
Berlin
I dag produserer stasjonen kun 1 m3 per time, men dette skal økes til 100 m3 innen 2004. Det er også et informasjonssenter knyttet til stasjonen. Man planlegger man å bygge en stasjon til allerede neste summer.
For en oversikt over flere fyllestasjoner gå til h2cars.de (HyWeb).
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...