U-båt med hydrogen brenselceller

a1f3e56d37798abe7d825289d8213ed9.jpeg

Dette er den aller første u-båten som blir drevet av hydrogen brenselceller, og det er knyttet store forventninger til den. Båten som kalles ”U-31” er i ubåtklasse 212A, og har på grunn av brenselcelle-driften en overlegen kapasitet til å være lenge neddykket. Den kan holde seg nedykket opptil 3 uker før den trenger å komme opp til overflaten. Dette er ikke mulig med konvensjonelle dieseldrevne u-båter siden disse bruker batteri i neddykket tilstand, og må til overflaten for å lade disse.

U-31 har også en dieselmotor i tillegg til brenselcellene, den blir koblet inn når man ønsker høy fart, og når båten går i overflateposisjon.

I tillegg til neddykkingskapasiteten er båtens største fortrinn at den er ekstremt stillegående. Motoren utvikler ingen varme eller eksos, noe som gjør båten nesten umulig å oppdage. Båten er 56 meter lang og 7 meter brei, og er dermed egnet til å operere i grunne farvann langs land. Dette er ikke mulig med atomdrevne u-båter siden strålingsskjermingen på disse gjør at de blir for store til å manøvrere i grunnere farvann.

Etter testene er ferdige i Østersjøen setter u-båten kursen nordover og skal teste akustiske instrumenter og ildledningsystemer i samarbeid med den norske marinen i sommer.

U-31 koster ca 300-350 millioner US dollar og er bygget hos Howaldswerke – Deutsche Werft i Kiel (HDW). HDW bygde sin første u-båt allerede i 1851 til den Dansk-Tyske krigen, og blir regnet som fødestedet til den moderne u-båt. Fra mars 2004 har den tyske marinen planlagt å ta 4 hydrogen brenselcelle-båter inn i tjeneste.

Les mer i FuelCell Today, PlanetArk og Teknisk Ukeblad.