Japans første fyllestasjon med flytende hydrogen åpner i dag

71b33e0328850a65a89fd940a57d2b17.jpeg Photo: JHFC

Kapasitet på mer enn 70 biler
Stasjonen kan lagre 10m3 flytende hydrogen, noe som er nok til å fylle opp mer enn 70 brenselcelle biler. Ved fylling blir det flytende hydrogenet først konvertert til gass og fylleprosessen tar i underkant av 10 min for en tank på 140 liter. Totalt har fyllestasjonen kostet rundt 2,5 millioner US dollar, og summen i sin helhet er dekket av japanske myndigheter.

Bred hydrogen-kompetanse
Ariake Hydrogen Station er et samarbeid mellom Showa Shell og Iwatani. Showa Shell er et japansk foretak i Shell-gruppen og er med i ulike hydrogenrelaterte prosjekter i Japan. Iwatani som handler b.la. med industrigass, skal levere det flytende hydrogenet gjennom underselskapet Iwatani Industrial Gases Corp. Det var Iwatani som først introduserte produksjon av flytende hydrogen i Japan ved å levere hydrogen som drivstoff til det nasjonale rom-programmet. Selskapet er også involvert i utviklingen av hydrogenstasjoner i Osaka og Tsurumi.

To-delt prosjekt
JHFC-prosjektet er to-delt og består av et testprogram av brenselcellebiler (FCV) som blir styrt av den japanske Electric Vheicle Association (JEVA) der bilprodusenter som Toyota, Nissan, Honda, General Motors, Daimler Chrysler og bussprodusenten Hino er alle med for å teste sine modeller. Den andre delen er et demonstrasjonssprosjekt av hydrogenfyllestsjoner som Engineering Advancement Association of Japan (ENAA) leder. JHFC-prosjektet har seks hovedmål:

  • Å vise energieffektiviteten til brenselcellebiler og hydrogenfyllestasjoner (både CO2-reduksjon og forbedret effekt).
  • Å vise hvordan FCV og hydrogenfyllestasjoner har en gunstig effekt på miljøet.
  • Å samle inn data for å utvikle lover, reguleringer og sikkerhetsstandarder for FCV og hydrogenfyllestasjoner.
  • Å gjøre FCV og hydrogenfyllestasjoner mer kjent for befolkningen.
  • Å avdekke problemområder som må utbedres slik at antallet FCVer og hydrogenfyllestasjoner kan øke.
  • Å utvikle og teste teknologi for effektivt å kunne fange opp overskuddshydrogen og gjøre denne flytende og dermed egnet for transport.

Les mer om fyllestasjonen i Tokyo hos Fuel Cell Today (ekstern link)