
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. september, 2003
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Spesiell fyllestasjon i Sverige
Fyllestasjonen som er utplassert i Malmö skal levere rent hydrogen og en blanding av hydrogen og naturgass til deler av bussflåten i byen. Prosjektet skal undersøke de tekniske, miljømessige og økonomiske fordelene med et blandingsdrivstoff av hydrogen og naturgass. Tanken bak prosjektet er, ifølge Per Lindell i Sydkraft Gas AB, at teknikker som dette skal danne en bro over til et fornybart energisystem. Ulempen i dette tilfelle er at 60% av Sydkrafts elektrisitetsproduksjon er basert på kjernekraft.
Stasjonen er levert av Stuart Energy Systems og produserer hydrogen via elektrolyse av vann med en kapasitet på 80 kg/døgn, en mengde tilsvarende 300 liter bensin. Fyllestasjonen kan levere et drivstoff med variabelt blandingsforhold mellom hydrogen og naturgass etter ønske.
Norsk Hydro Electrolysers leverte til Hamburg
Fyllestasjonen er levert til det EU-støttede CUTE (Clean Urban Transport for Europe) prosjektet i Hamburg. Fyllestasjonen er utplassert hos busselskapet Hamburger Hochbahn og installert av Hamburgische Electrisität-Werke. Tre brenselcelle busser i komersiell trafikk skal nyte godt av stasjonen. Bussene har en effekt på 280kW (380hk) og lagrer Hydrogenet ombord i 300 bars tanker.
Dette er den andre fyllestasjonen Norsk Hydro Electrolysers leverer til hydrogenprosjekter. Den første fyllestasjonene ble levert til Island. Norsk næringsliv er allerede aktive innen hydrogenteknologi og sitter på mye kompetanse på området.
— Disse aktivitetene understreker bare behovet for en storsatsing på hydrogen i Norge. Dersom vi skal være premiss- og teknologileverandører for ren hydrogenteknologi til Europa bør det snart satses hjemme. Hvis ikke vil norske næringer miste forspranget, kommenterer ansvarlig for Bellonas hydrogenprosjekt, Sondre Grinna.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...