Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. november, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Med et slikt fritak slipper man moms og engangsavgift ved registrering samt årsavgift, på lik linje med elbiler. Dette er tiltak som vil gjøre det mer attraktivt å gå til anskaffelse av slike nullutslippskjøretøy.
Hydrogenbiler er fremtidens miljøvennlige bilteknologi, og representer et satsingsområde for alle større bilfabrikanter. Disse kjøretøyene er forurensningsfrie med vanndamp som eneste utslipp. En omlegging til hydrogen som drivstoff vil være det viktigste bidraget for reduksjon av klimagasser globalt, og for bedret byluft lokalt.
Bellona med Nordens to første hydrogenbiler
Bellona kjøpte Nordens to første hydrogenbiler i 2001 og har siden den gang ventet på at dagen for fullt avgiftsfritak skulle komme. Disse bilene ble innkjøpt fra et prosjekt i Hamburg som nylig var avsluttet (WEIT-prosjektet), som hadde hatt bilene gående på tyske veier i tre år. Bilene er to ombygde Mercedes Sprintere og har vært parkert ved Bellonas hovedkontor i påvente av avgiftsfritak. Den ene bilen ble stilt ut på Autofil-messa på Lillestrøm i 2002 og trakk da store mengder nysgjerrige og interesserte tilskuere.
Dette er ikke første gang Bellona gjør nybrottsarbeid i transportsektoren. Også Norges første elbil ble innkjøpt av Bellona i 1989, og ved å kjøre med denne ulovlig i bomringen i Oslo satte vi fokus på hvordan myndighetene kunne tilrettelegge for mer miljøvennlig transport.
Ingen ekspressbehandlingI dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...