Talte lavtrofisk for ordførere
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
Nyheter
Publiseringsdato: 28. november, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Prosjektet ble i går offisielt åpnet under en konferanse i Stavanger om bruk av hydrogen til transportsektoren i Norge. Konferansen ble åpnet av en positiv og tydelig samferdselsminister Torild Skogsholm som gav signaler om at regjeringen også i framtiden vil være med på å finansiere hydrogenprosjekter. Samferdselsdepartementet har også vært med på å bevilge penger til Bellonas hydrogenbilprosjekt, og ser på hydrogen i samferdselssektoren som et avgjørende satsningsområde i årene som kommer.
Infrastruktur avgjørende
— Det er gledelig at dette samarbeidsprosjektet nå er offisielt åpnet, og vi i Bellona gleder oss til å kunne kjøre vår hydrogenbil til Stavanger, sier Isak Oksvold, fungerende leder for Bellonas energiavdeling. Veien fram til en hydrogenøkonomi er et langt lerret å bleke og infrastruktur er avgjørende, nettopp derfor er det viktig at vi begynner i denne enden her i Norge. Timingen for åpningen av prosjektet er også veldig gunstig siden Stortinget i forrige uke ba regjeringen om å gå inn for avgiftsfritak for hydrogenbiler på lik linje med elbiler, sier Oksvold. Prosjektet er også viktig for å skape blest om bruk av hydrogen til transport og faktisk vise at dette er realitet i nær framtid.
Norge må posisjonere seg
Oksvold mener det også er viktig for Norge å posisjonere seg som ansvarlig aktør i denne utviklingen, ettersom Norge sitter på nøkkelen til å kickstarte en ren hydrogenøkonomi basert på dekarbonisering av fossile energikilder for hydrogenproduksjon. I EU satses det stort på å få en raskest mulig overgang til en hydrogenøkonomi, og det er derfor avgjørende at Norge som et europeisk land, og som gassnasjon, er med å tar ansvar allerede i en tidlig fase.
Sette Norge på hydrogenkartet
HyNor prosjektet arbeider ut fra en overordnet målsetning om at man i løpet av perioden 2005 til 2008 skal kunne kjøre hydrogendrevne kjøretøy mellom Stavanger og Oslo. I tillegg til at man fremmer bruk av hydrogen i transportsektoren satser man også på å utvikle norsk teknologi og kompetanse i tilknytning til produksjonsteknologier for hydrogen. Prosjektet har en styringsgruppe som består av representanter for store energileverandører, forskningsmiljø, kollektivflåteoperatører og lokale myndigheter i Rogaland. Foreløpig er HyNor et forprosjekt i en innledende fase, og ikke ferdig finansiert.
Følg prosjektet på deres egen hjemmeside her.
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...