Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 17. august, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
I løpet av 2004 er netto import av hydrogen til Norge svimlende 10.3 millioner normal kubikkmeter hydrogen. Hydrogenet importeres i hovedsak fra Sverige, men noe kommer også fra Danmark og Storbritannia.
Hydrogennasjonen Norge?
Til tross for at både norske myndigheter og større norske industribedrifter har klare målsetninger om å ligge i første rekke når det gjelder produksjon, kunnskap og teknologi innen hydrogen er tallenes tale klar. Det kommer en jevn strøm av hydrogen over norskegrensen hvert år.
Stort potensiale for hydrogen til transport
Oppbygging av infrastruktur og lokal produksjon av hydrogen regnes for å i første rekke skje i forbindelse med stasjonær bruk av hydrogen. Bakgrunnen er at man vanskelig klarer å få avsetning for gassen dersom man skulle forsyne et fåtall biler. Til dette er småskalaproduksjon for dyrt, og risikoen ved å investere for høy. Klarer man å selge gass til stasjonære formål vil risikoen og økonomien i prosjekter se betydelig bedre ut. Norge har derfor et stort potensial for å bygge ut en infrastruktur for hydrogen, gitt at man kan få avsetning for i overkant av ti millioner normal kubikkmeter av gassen. Dette tilsvarer drivstoff til omlag 7000 hydrogenbiler hvert år. Til sammenligning finnes det til nå nærmere 1000 elbiler i Norge.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...