– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. oktober, 2013
Nyheter
– På klimaområdet er dette dokumentet fra Høyre og Frp tynt og lite konkret.
Det sier Bellona-leder Frederic Hauge etter en gjennomgang av plattformen fra de to kommende regjeringspartnerne.
Bellona er skuffet over følgende punkter i det rykende ferske dokumentet:
– Frp og Høyre vil «holde et forutsigbart og høyt tempo når det gjelder å tildele nye områder for petroleumsaktivitet (…)»
– «Videreføre TFO»-ordningen. TFO (tildeling av forhåndsdefinerte områder) er en ordning som etter Bellonas syn hindrer kontroll over utvinningstempoet og har vokst til å bli en helt annen ordning enn hva de opprinnelige planene tilsa.
– Plattformen sier ingenting om hvordan utslippene fra olje- og gassinstallasjonene på norsk sokkel kan reduseres gjennom drift på ren kraft fra land.
– Når det gjelder fornybar energi, er formuleringene vide og åpner for fortolkning og videre politisk kamp.
Viderefører elbilfordeler
Noen lyspunkter finnes likevel.
– Høyre og Frp vil videreføre avgiftsfordelene for nullutslippsbiler fram til 2017. I tillegg vil de videreføre unntaket for veibruksavgift fram til 2020. Dette er positivt.
– Det er også gode elementer i plattformen når det gjelder energibruk i bygg, sier Bellona-rådgiver Guro Nereng, og viser blant annet til utfasing av fossil olje i absolutt alle bygg.
Hun understreker at flere formuleringer på området er uklare, og er åpne for tolkning.
– Men det som lover godt, er at Høyre og samarbeidspartiene har stått fast ved lovnadene om å innføre et kvantifiserbart mål for energieffektivisering. Skattefradrag for energieffektiviserende tiltak i husholdningene er også et stort pluss.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...