Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. desember, 2002
Skrevet av: Erik Martiniussen
Nyheter
Svensk julegave til Sellafield
Tillatelsen er gitt for at OKG AB skal kunne ta hånd om 850 kilo med svensk plutonium som er lagret ved Sellafield-anlegget. Plutoniumet skal ifølge kontraktene mellom British Nuclear Fuels Ltd. (BNFL) og OKG AB brukes i det nye MOX-brenselet som skal produseres i Sellafields nye MOX-fabrikk.
Ifølge den britiske miljøorganisasjonen CORE skal den svenske miljøvernministeren Lena Sommestad bekreftet at lisenseringen til MOX-bruk er begrenset, og at den ikke innbærer noe skifte i den svenske atompolitikken.
Uvisst når
Det svenske plutoniumet stammer fra atombrensel som OKG AB sendte til Sellafield fra 1975 til 1982. På midten av 1980-tallet innførte Sverige imidlertid et prinsipp om at brukt svensk atombrensel ikke skal reprosesseres, men deponeres i Sverige.
Da man i Sverige på 1990-tallet begynte å diskutere mulighetene for å få returnert det brukte svenske atombrenselet fra Storbritannia, ble det fortgang på reprosesserigen i Sellafield. De svenske kontraktene ble flyttet fram i ordrebøkene, og alt det svenske atombrenslet ble behandlet i løpet av 1997. Til sammen vil det bli produsert 100 svenske MOX-elementer i Sellafield. Oscarshamn-kraftverket bruker 275 brenselselementer fordelt på tre reaktorer.
Det vil imidlertid ta en stund før OKG AB kan forvente å motta nytt MOX-brensel fra Sellafield. Til tross for full drift ved det nye MOX-anlegget er det nemlig ikke produsert et eneste element med nytt MOX-brensel. Da Bellona inspiserte den engelske fabrikken nå i desember forventet man at det første MOX-elementet skulle være ferdig i løpet av april 2003. Opprinnelig skulle de første elementene ha vært klare etter nyttår.
Sveits først
Det første MOX-brenselet skal sendes til Sveits, og det er enda uvisst når man vil begynne å produsere MOX for de svenske oppdragsgiverne.
For to uker siden stanset produksjonen ved MOX-fabrikken helt opp, da det ble oppdaget feil under produksjonen av brenselspinnene.
De nye transportene med MOX vil heller ikke bli utført med samme sikkerhetsnivå som sommerens transport fra Japan. I stedet for å bruke sine armerte MOX-transport skip, Pacific Pintail og Pacific Teal, vil BNFL nå bruke Atlantic Osprey, et skip BNFL kjøpte i fjor fra det tyske shippingfirmaet Adler & Sohne. I motsetning til søsterskipene har Atlantic Osprey ingen kanon på dekk til å verne mot eventuelle terrorangrep. Skipet bør dessuten unngå motorhavari, ettersom det bare er en motor ombord. Dessuten har Atlantic Osprey bare enkel bunn. Dette står i kontrast til de nye kravene EU har satt til transport av råolje, der det nå kreves dobbel bunn.
Bellona besøk
Bellona inspiserte den nye MOX-fabrikken på Sellafield forrige uke. I tillegg til å vurdere framdriften ved det nye MOX-anlegget var Bellona i Sellafield for å framlegge rensemetoder for techentium-99 (Tc-99). Den britiske miljøvernministeren Michael Meacher har bedt det britiske miljødirektoratet, Environmental Agency, vurdere mulighetene for å innføre et moratorium mot de radioaktive Tc-99 utslippene.
Bellona besøkte også tankanlegget som forårsaker de store utslippene med Tc-99 til Irskesjøen. Tankanlegget som sto ferdig i 1951 (B211) var i sin tid en del av Storbritannias hemmelig våpenprogram. I dag er det lagret omtrent 2000 kubikkmeter med Tc-99 avfall på anlegget.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...