
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. juni, 2021
Skrevet av: Signy Fardal
Oversatt av: Oskar Njaa
Nyheter
Russlands mest radioaktive skip er snart historie, takket være Bellona og en veldig kort lunsj.
I 1994 inviterte Bellona en EU-kommisjonær med på en veldig kort og helt spesiell lunsj. Målet var å håndtere en av de største radioaktive truslene i Nordvest-Russland.
Det var en viktig lunsjsinvitasjon. Situasjonen i 1994 var alvorlig, men i stor grad helt ukjent utenfor Russlands grenser. To kilometer fra Murmansk, Russlands Arktiske hovedstad med sine 300 000 innbyggere, lå «Lepse» – et gammelt og glemt fraktskip som hadde blitt brukt til å transportere kjernebrensel til og fra de sovjetiske atomisbryterne under den kalde krigen.
Om bord hadde «Lepse» 639 høyradioaktive, brukte kjernebrenselselementer. Det gjorde farkosten til Russlands mest radioaktive skip. Fartøyet var i dårlig stand, og det var en fare for at det kunne synke og at radioaktivitet kunne spres til miljøet. På den tiden eksisterte det ingen tekniske muligheter for å håndtere dette flytende atomlageret på en sikker måte.
Lunsjen for 27 år siden fant sted ombord på «Lepse». Bellona tok raskt fram en geigerteller som pep ukontrollert. De høye nivåene av radioaktivitet ombord på skipet satte en støkk i EUs representanter og kort tid etter hadde EU vedtatt å finansiere den første delen av oppryddingen etter Sovjetunionens atomaktivitet i nordområdene.
Godt samarbeid gir resultater
Tidligere denne måneden ble det siste av de radioaktive brenselselementene tatt ut av skipet. Trusselen fra «Lepse» er nå over. Russiske teknikere har gjort et unikt stykke arbeid, som har tatt årevis å få i havn. Flere av de tekniske løsningene har man vært nødt til å finne opp på veien. Nå skal brenselet håndteres, og de gjenværende delene av skipet lagres sikkert på land.
«Det er viktig for meg å si at selv om dette har tatt nesten 30 år, så har det russiske lederskapet og de teknologiske løsningene som er blitt brukt vist seg å være det beste alternativet», sa Bellonas Frederic Hauge i en videohilsen under en markering i Murmansk denne uken. «Historien om Lepse er en historie om åpenhet, samarbeid, progresjon og om å oppnå resultater. Det er også en historie om mennesker som tar ansvar, og som ønsker å gjøre godt».
Se hele hilsningen fra Frederic Hauge her:
På 90-tallet skrev Bellona en rekke rapporter om atomutfordringene i Nordvest-Russland, og vår organisasjon har spilt en nøkkelrolle i å sørge for et internasjonalt samarbeid for å rydde opp i atomarven etter Sovjetunionen. Denne måneden publiserte vi en rapport om de foreløpige resultatene av dette arbeidet.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...