
– Det internasjonale samfunnet må boikotte russisk atomindustri
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. november, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Ved å legge avgift på biodrivstoff, men øke innblandingspåbudet hjelper Jens fram førstegenerasjons biodrivstoff, og stikker kjepper i hjulene på de som vil utvikle annengenerasjons, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
Ikke imponert
Hauge møtte i går Jens Stoltenberg til duell i TV2-programmet Tabloid. Han var ikke imponert over statsministerens argumenter:
– Ved at innblandingspåbudet øker overlates det til Shell og Esso og selv kjøpe inn biodrivstoffet, da vil de selvfølgelig kjøpe inn det billigste, og med den nye avgiften kommer ikke de til å kjøpe innovative produkter basert på avfall, frityrolje og lignende, sier Hauge.
På denne måten vil førstegenerasjons biodiesel basert på raps og lignende utkonkurrere annengenerasjons biodiesel produsert av biomasse som ikke kan brukes til mat.
Rammebetingelser
Senest i sommer skrev statsministeren brev til biodieselprodusenten Uniol i Fredrikstad om at man ikke hadde planer om innføring av avgift på biodiesel. I morgen vil han altså presse regjeringen til å stemme for en slik avgift.
– Vi står foran en enorm omlegging av samfunnet vårt fra fossilt til fornybart. De bedriftene som satser penger og ressurser på å utvikle de løsningene vi trenger kan ikke behandles på denne måten, De trenger forutsigbare rammebetingelser, sier Hauge.
Uniol vil produsere biodiesel blant annet fra dyrefett.
Ufattelig
Stoltenberg har snakket om at avgiften på biodiesel kan føre 16 milliarder kroner til statskassa. Per i dag er det kun snakk om 70 millioner. Dersom man fikk alle biler til å gå på biodrivstoff ville man kutte utslippene med ca 10 millioner tonn CO2, altså hele 20 prosent.
– Det er ufattelig at Stoltenberg gjør dette. For 70 millioner kroner torpederer han spennende og innovativ utvikling i transportsektoren. En utvikling som vi sårt trenger, sier Hauge.
Du kan også se Frederic Hauge og Jens Stoltenberg debattere biodiesel på Redaksjon EN.
– Det russiske atomselskapet Rosatom er ikke noe vanlig energiselskap. Det er en stat i staten, og et politisk instrument for Kreml. Med et virvar av...
I dag var Bellona på Stortinget for å gi innspill under den muntlige høringen om Havbruksmeldingen. Bellonas seniorrådgivere, Kari Torp og Silje Båts...
– Det er godt mulig å gjøre mer nasjonalt enn regjeringen foreslår i Klimameldingen. Det som må til er en kraftfull satsing på karbonfangst og -lagri...
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...