
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. juni, 1999
Skrevet av: Cato Buch
Nyheter
Stortinget sa i dag nei planene om full utbygging av Øvre Otta. Utbyggerne fikk ikke medhold når de krevde departementets avslag på søknaden omgjort av Stortinget.
– Vi har skaffet oss ekstrarunder om en eventuell halv utbygging og dem vinner vi også, sier Bellonas Frederic Hauge. Det er opp til kraftselskapene om de vil søke om en halv utbygging. Dersom de søker blir det ny konsesjonsbehandling, utredninger og høringsrunder. En eventuell konsesjonssøknad vil bli avgjort av Regjeringen og ikke av Stortinget.
En halv utbygging vil medføre store negative miljøkonsekvenser. Høgfossen, den høyeste fossen i området vil bli kraftig redusert, Dønfossen vil også bli redusert og Heggjabottvatnet med den karakteristiske ringøya vil bli neddemt. Det vil også bli bygget en kraftlinje på 135 kV som vil kunne få store konsekvenser for villreinen.
– Regjeringen har ikke bare rett til men plikt til å avslå en konsesjonssøknad dersom fordelene ikke oppveier ulempene, sier Bellonas juridiske rådgiver Jon Gauslaa. En tillatelse kan bare gis dersom vassdragslovens vilkår blir oppfylt. Blant annet må man demonstrere at utbyggingen er samfunnsøkonomisk lønnsom. Dette har kraftselskapene så langt ikke klart å sannsynliggjøre, snarer tvert imot. Når konsekvensene for natur og miljø blir tillagt vekt vil beslutningsgrunnlaget nødvendigvis måtte konkludere med at en utbygging ikke lar seg gjennomføre etter loven.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...