Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. februar, 2007
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
EU innførte varedeklarasjoner for kraftleveranser 1. juli 2004. Det innebærer at strømleverandører skal informere sine kunder i reklamemateriell og på strømregningene om energikilder og miljøutslipp ved produksjon av kraftleveransen.
1. Januar i år ble det såkalte el-direktivet innlemmet i EØS-avtalen, og nå må også norske kraftleverandører opprinnelsesmerke sin kraft.
Varedeklarasjonen skal inneholde informasjon om hvordan den leverte energien er produsert og om miljøegenskaper ved produksjonen. Opplysningen skal fremskaffes ved sporing av transaksjoner mellom leverandør og produsent.
Konkurransefortrinn
Flere aktører i næringslivet har nå oppdaget at miljø kan være et konkurransefortrinn.
– Kull- og kjernekraft skremmer forbrukerne. Grønn, fornybar kraft fra Norge kan bli en attraktiv eksportartikkel og prisen kan gå i været, skriver Teknisk Ukeblad.
– Jeg håper at norske forbruker nå viser at de kun ønsker å kjøpe ren energi, sier Bellonas nestleder Marius Holm.
– Da vil salget av fornybar energi gå opp og vi vil se større investeringer i rene energikilder, sier han.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...