Leverer ikke på klimaambisjonene
– Tre år med svake budsjetter på klima og nå et fjerde fra regjeringen Støre. Igjen mangler det tiltak og midler som omstiller Norge i tråd med 2030-...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. februar, 2007
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
EU innførte varedeklarasjoner for kraftleveranser 1. juli 2004. Det innebærer at strømleverandører skal informere sine kunder i reklamemateriell og på strømregningene om energikilder og miljøutslipp ved produksjon av kraftleveransen.
1. Januar i år ble det såkalte el-direktivet innlemmet i EØS-avtalen, og nå må også norske kraftleverandører opprinnelsesmerke sin kraft.
Varedeklarasjonen skal inneholde informasjon om hvordan den leverte energien er produsert og om miljøegenskaper ved produksjonen. Opplysningen skal fremskaffes ved sporing av transaksjoner mellom leverandør og produsent.
Konkurransefortrinn
Flere aktører i næringslivet har nå oppdaget at miljø kan være et konkurransefortrinn.
– Kull- og kjernekraft skremmer forbrukerne. Grønn, fornybar kraft fra Norge kan bli en attraktiv eksportartikkel og prisen kan gå i været, skriver Teknisk Ukeblad.
– Jeg håper at norske forbruker nå viser at de kun ønsker å kjøpe ren energi, sier Bellonas nestleder Marius Holm.
– Da vil salget av fornybar energi gå opp og vi vil se større investeringer i rene energikilder, sier han.
– Tre år med svake budsjetter på klima og nå et fjerde fra regjeringen Støre. Igjen mangler det tiltak og midler som omstiller Norge i tråd med 2030-...
– Hvis Bellona ikke fantes, måtte vi ha funnet det opp, sa generaldirektør for DG CLIMA i EU-kommisjonen, Kurt Vandenberghe, da han åpnet Bellonas Cl...
«Nå står de dårlige grønne nyhetene i kø» skriver Magnus Takvam på Altinget, men underspiller at grønn omstilling pågår for fullt utenfor Norge. Spør...
– Hvorfor ikke servere kyllingavskjær til laksen? Det gjøres for eksempel i Chile, som også er store på fiskeoppdrett. Vi trenger nye råvarer til nor...