
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. august, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Denne analysen tar ikke hensyn til hva som vil skje på lang sikt, og kan derfor ikke brukes til å konkludere med at man ikke skal satse på fornybar energi, sier Tone Knudsen, fagrådgiver i Bellona.
Lavere kvotepris
I en studie SSB har utført i samarbeid med universitetet i Oldenburg konkluderes det med at økt satsing på vindkraft vil føre til at kullkraftproduksjonen vil stige på bekostning av gasskraft. Dette på grunn av at økt fornybar produksjon vil føre til lavere CO2-kvotepris, og dermed inntjening for de største forurenserne: kullkraftverkene.
Senere har SSBs forskningsleder Anne Grete Bruvoll hevdet at satsing på vindkraft er dårlig miljøpolitikk.
For snevert
– SSB har valgt å bruke en statisk likevektsmodell som kan gi en nyttig pekepinn for hvordan markeder fungerer, men i dette tilfellet blir det altfor snevert, sier Tone Knudsen.
– En slik modell tar ikke innover seg at markeder er dynamiske. Politiske beslutninger, teknologisk utvikling og adferdspsykologi er alle faktorer som påvirker markedsutviklingen i den virkelige verden, men som ikke i slike modeller.
Må ha flere tiltak
Knudsen mener det er åpenbart at klimakrisens viktighet vil presse fram andre og sterkere virkemidler i tillegg til kvotemarkedet:
– Det er politisk umulig å sette kvotetaket stramt nok til at CO2-prisen blir så høy at den presser frem dyrere, nye og rene teknologier, sier hun.
– Vi må inn med langt flere tiltak, og man trenger ingen modeller for å forstå at en offensiv satsing på fornybar energi, kombinert med en innstramming av rammebetingelsene for fossil energiproduksjon vil gjøre at det er fornybar og ikke fossil energi som vinner til slutt.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...