
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. september, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Våre foreløpige beregninger viser at det intensjonelle elsertifikat-samarbeidet med Sverige ikke vil utløse nok ny produksjon av fornybar energi til å oppfylle EUs fornybar direktiv alene. Derfor trenger vi enda flere tiltak på toppen av dette, sier Marius Holm, nestleder i Bellona.
Samstemt tilfredshet
I samarbeid med Energibedriftenes landsforening (EBL) arrangerte Bellona i dag energiforum for sine partnere med tema el-sertifikater. Deltakerne var energibedrifter, industri-representanter og miljøorganisasjoner.
Deltakerne på forumet var samstemte i at det var svært gledelig at ordningen med el-sertifikater nå endelig ser ut til å komme på plass. Diskusjonen gikk på hva slags overgangsordninger man kunne tenke seg fram til ordningen trer i kraft 2012, og hva Enovas rolle skal være.
Grønne sertifikater
Ordningen med el-sertifikater, også kjent som ”grønne sertifikater”, innebærer en økt avgift på strøm som skal gå bidra til utbygging av fornybar energi. Alle nettselskaper blir pålagt å kjøpe en viss mengde fornybar energi, og fornybare energiprodusenter vil få utstedt sertifikater som igjen kan selges til nettselskapene.
Alle norske og svenske produsenter av fornybar energi vil inngå i dette markedet hvor kjøp og salg av sertifikater vil utløse produksjon av til sammen 25 TWh ny fornybar energi.
Ordningen trer i kraft fra og med 2012.
Kampen ikke over
– Bellona er svært glade for at denne ordningen endelig har kommet på plass, etter at den havarerte i 2006, sier Marius Holm i Bellona.
– Men vi kommer til å trenge enda mer enn dette for å oppfylle fornybardirektivet. Vi kjenner ikke detaljene i hva dette vil pålegge oss, men det virker tydelig at kampen er langt fra over ennå.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...