
Kobber kan hindre begroing på nøter
– Nøtene er en betydelig del av oppdrettsanleggene. De holder fisken innenfor merdene samtidig som de sikrer god vannstrømning. Men en opphoping av m...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. august, 2017
Skrevet av: Bellona
Nyheter
Diesel er på vei ut. Dieselmotoren er døende. Fremtiden ligger i el-biler.
Til tross for både dette og skandalen med utslippsjuks, vil ikke de store, tyske bilprodusentene gi opp hverken dieselen eller dieselmotoren.
Derfor har flere av produsentene ifølge Spiegel gått sammen for å lage «grønn» diesel, og til det vil de bruke strøm. Mye strøm.
Oppskriften er store mengder strøm sammen med CO2 – fanget hos industrien – som gjør dieselen «fornybar»:
Fanget CO2 «presses sammen» med hydrogen, produsert med strøm, til et flytende drivstoff eller gass. At den samme CO2en likevel slippes ut i atmosfæren igjen like etterpå, når brennstoffet brennes, gjør imidlertid at drivstoffet likevel ikke er fornybart. Slik sett er det CO2-nøytralt.
Men til prosessen kreves det også store mengder strøm, ca fem ganger mer enn for å kjøre en elbil samme strekning. Det i seg selv er et problem; i tillegg blir det viktig om strømmen er produsert bærekraftig eller ikke.
Oppdatering 3/8:
– Juksebiler må bygges omI et krisemøte i går kveld ble tysk bilindustri og myndighetene enige om at 5,3 millioner biler må på verksted for å få oppdatert programvare, noe som skal redusere særlig NOx-utslippene.
Miljøbevegelsen mener produsentene slipper for billig unna og at bilene absolutt bør bygges om i stedet.
– Diesel blir uansett ikke et rent alternativ, mener tyske Greenpeace.
Mer hos Nrk…
Dieselen har mye av ansvaret for at 130 EU-byer bryter grenseverdiene for luftkvalitet.
Og stadig flere europeiske byer forbyr nå dieselbiler.
Den viktigste årsaken til at produsentene likevel vil fortsette som før, skal være at dieselbiler lenge har vært svært god butikk for produsentene. Samtidig slipper de utgifter til ny utvikling; de kan flyte videre på utvikling som allerede er betalt.
‘’The costs of such fuels are still high, but a “second spring” for combustion engine vehicles is certainly possible.’’
(Association of the Automotive Industry, 2017)
Illustrasjonen øverst spiller på Renè Magrittes kjente verk, som viser et bilde av en pipe, ikke en virkelig pipe.
Når man så vet at en fossilbil bruker fem ganger mer energi på å kjøre den samme distansen som en el-bil, forteller det at dette neppe er veien å gå.
– Nøtene er en betydelig del av oppdrettsanleggene. De holder fisken innenfor merdene samtidig som de sikrer god vannstrømning. Men en opphoping av m...
Onsdag 19. mars publiserte Verdens meteorologiske organisasjon (WMO) «State of the Global Climate 2024«. – Viser tydelig hvorfor klimapol...
– Dette er det mest spennende og innholdsrike semesteret gjennom hele bachelor løpet mitt. Det har absolutt gitt mersmak og er en bekreftelse på at j...
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...