
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. november, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
Miljøstiftelsen Bellona mener det foreligger store mangler ved Regjeringens forslag i Statsbudsjettet 2023 om økt grunnrenteskatt og innføring av høyprisbidrag for vann og vindkraft.
Bellona mener forslaget vil få store konsekvenser for en sentrale aktører i det grønne skiftet, og dermed for Norges muligheter til å oppnå sine klima- og miljømål. Vi finner det oppsiktsvekkende at Regjeringen, herunder Finansdepartementet, ikke har utredet disse konsekvensene i sitt arbeid med Statsbudsjettet. Bellona er sterkt kritisk til et svært mangelfullt utredningsarbeid og har redegjort for dette i vedlagte notatet.
Basert på en juridisk vurdering fra Advokatfirmaet Selmer, samt egne undersøkelser om manglende utredninger, finner Bellona at deler av Regjeringens forslag må anses å være i strid med Grunnloven. Dette gjelder særlig forslaget om høyprisbidrag. Forslaget om økt grunnrenteskatt er vurdert til å være i grenseland for hva Grunnloven tillater, og kan også være grunnlovsstridig.
Bellona oversender nå stiftelsens egen vurdering og de vedlagte dokumentene fra Selmer til Finanskomiteen.
–Bellonas klare anbefaling til Stortinget er å ikke akseptere forslaget og be Regjeringen gå tilbake til tegnebrettet, gitt manglende utredninger og betydelig tvil om hvorvidt forslaget er i overenstemmelse med Grunnloven, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.
Les mer om denne saken på vg.no
Vedlegg:
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...