
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. juli, 2002
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Det er nå over 6 uker siden den islandske fabrikktråleren «Gudrun Gisladottir» grunnstøtte og sank ved innløpet til Nappstraumen i Lofoten. Hva som skal gjøres med skip og last er ennå ikke avklart.
Krever handling
Blir det ikke fortgang i oppryddingstiltakene til det ansvarlige rederiet etter havaristen «Gudrun Gisladottir» må Statens forurensningstilsyn ta skjeen i egen hånd. Legges ikke konkrete planer frem innen rimelig tid får SFT selv iverksette tiltak krever Bellona. Kostnadene må da dekkes inn i form av krav til det islandske rederiet Fæsti HF etter fullført opprydding.
Diesel, smøreolje og fisk
Det islandske fabrikkskipet «Gudrun Gisladottir» grunnstøtte ved innløpet til Nappstraumen i Lofoten tirsdag 18. juni. Fartøyet gikk ned dagen etter og ligger på ca 40 meters dyp. Den 71 meter lange frysetråleren har 367 tonn dieselolje og ca. 10 tonn smøreolje og hydraulikkolje ombord, i tillegg til rundt 900 tonn frosset sildefilet. Lasten og dieselen utgjør et potensielt miljøproblem.
Statens forurensningstilsyn sier at skipet utgjør en forurensningsfare om det blir liggende. Samtidig slår det islandske forsikringsselskapet Tryggingarmistöin fast at de ikke vil heve vraket av tråleren. Administrerende direktør i selskapet mener i følge avisa Nordland at det ikke er finansielt mulig å heve båten.
Frist til i morgen
Statens forurensningstilsyn var ikke fornøyd med tiltakene rederiet presenterte 8. juli i år. Forurensningstilsynet sendte derfor brev med krav til rederiet om ytterligere undersøkelser. Følgende momenter skal være utredet:
Fæsti HF fikk frist til å gjennomføre disse undersøkelsene innen 25. juli. I etterkant fikk rederiet utsettelse til 1. august med å presentere resultatene.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...