Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. oktober, 2002
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Øksna bruk, som er et settefiskanlegg eid av Grieg Seafood, har drevet i 40 år uten konsesjon, fram til Fiskeridirektoratet omsider gav en slik konsesjon i år.
Både Bellona og det lokale elveeigarlaget har klaget på vedtaket, fordi anlegget utgjør en trussel mot villaksen i Figgjo.
Fiskeridirektoratet valgte å se bort i fra at elva er foreslått som nasjonalt laksevassdrag. Dyrehelsetilsynet, som sorterer under Landbruksdepartementet, var av en annen oppfatning, og nekter anlegget konsesjon. Begrunnelsen er at anlegget ikke tilfredstiller kravende i fiskesykdomsloven.
Det var Norske Lakseelver, organisasjonen for elveeiere, som klaget saken inn for Dyrehelsetilsynet. Bellona er svært fornøyd med avgjørelsen, som føyer seg inn i rekken sammen med svenske myndigheters forbud mot fiskeoppdrett i Bullaren.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...