
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. mars, 2003
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Bullaren-aksjonister tiltalt:
Grytidlig torsdag morgen, den 22. august 2002, samlet aksjonistene seg ved Bellonas aksjonsskip, Kallinika, som lå fortøyd i Halden havn. Utstyr som håver, banner, tønner, kjetting og hengelås, ble klargjort, og lempet inn i bussen som skulle frakte villaksens forkjempere til åstedet. Siste finpuss på aksjonsplanene ble lagt i den to timer lange bussturen til Smedviken i Sverige. Bak bussen følger biler fra NRK, Dagbladet og Halden Arbeiderblad. Frederic Hauge fra Bellona holder en siste pep-talk. Stemningen er spent og nervøs. Ikke alle har deltatt i sivil ulydighet før, men laksefiskerne fra Halden sitter klare med hver sin kjetting rundt livet, fast bestemt på redde lakseelva si, koste hva det koste vil.
Klokken 0700 til aksjon
Klokken 07.00 ankommer bussen Smedviken. Ikke et menneske er å se. Dørene går opp, og alle de seksten aksjonistene vet hva de skal gjøre. Utstyr lempes ut av lasterommet, og fordeles. To minutter senere er aksjonen i gang. Håver fordeles, og en neve fiskefôr kastes i vannet. Fangst! Alle ser at teknikken fungerer. Håvene tømmes i plastdunker, fulle av fisk etter et lite sveip. Imens har lenkegjengen kommet på plass, og blokkerer tilgangen til brygga. Lenkegjengens oppgave er å sikre at ingen skal hindre de andre aksjonistene i å ta opp fisk.
Photo: Thomas Heiersted
Lang politisk kamp
Aksjonen kom etter et års politisk kamp om skjebnene til oppdrettsanlegget. Gjennom brev, demonstrasjoner, underskriftsaksjoner og møter med den jordbruksministereren, ble alle vanlige virkemidler benyttet. Sivil ulydighet utgjør etter Bellonas oppfatning en demokratisk sikkerhetsventil. Når storsamfunnet ikke klarer å oppfylle sine forpliktelser overfor miljøet, finnes det til slutt ingen annen utvei en aksjoner.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...