
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. juni, 2003
Skrevet av: Anders Hauge
Nyheter
Stortinget bevilget fredag 6. juni 11 millioner kroner til arbeidet med å tømme tråleren for olje.
Gudrun Gisladottir skulle vært tømt innen 15. oktober i fjor slik at oljen, og dermed den akutte forurensningsfaren, var eliminert før vinterstormene satte inn. Eierene fulgte imidlertid ikke opp pålegget, og skipet med oljen ligger fortsatt på havets bunn i Nappstraumen utenfor Ballstad i Vestvågøy kommune.
Akutt forurensningsfare
Myndighetene begrunner tømmingen med at oljen i havaristen utgjør en akutt forurensningsfare som truer både sjøfugl, oppdrettsanlegg, sårbare strandområder og friluftsliv.
Kystverket som står ansvarlig for arbeidet, sier at tømmingen vil starte så snart det er praktisk mulig. I og med at oppdraget må sendes på anbud til potensielle oppdragstakere, samt at disse må få tid til forberedelser, vil arbeidet neppe komme i gang før om tidligst 14 dager.
Sender regningen til rederiet
Selv om myndighetene nå forestår arbeidet med å tømme havaristen, betyr ikke det at staten også tar regningen. På forurensningsområdet gjelder prinsippet om at forurenseren skal betale, og regningen sendes derfor til rederiet. Det er imidlertid et åpent spørsmål om de ansvarlige har penger til å betale. Problemene med oppryddingen så langt, skyldes langt på vei problemer med finansieringen.
-Det er rederiets ansvar å rydde opp etter ulykken. At vi nå utfører deler av dette arbeidet for dem, medfører ikke at de slipper unna kostnadene. Vi forventer at våre kostnader i forbindelse med arbeidet blir dekket av de ansvarlige, sier Henry Bertheussen i Kystverket.
Fortsatt krav om heving
At tråleren nå tømmes for olje, medfører ingen endringer i rederiets forpliktelser til å heve vraket av Gudrun Gisladottir.
-Selv om vi tømmer skipet for olje, gjelder fortsatt pålegget om å fjerne vraket. Denne fristen gikk ut 1. mai, sier Bertheussen.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...