Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. februar, 2007
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Bellona mener at vraket av den tyske ubåten U864 utenfor Fedje bør heves. En tildekking av vraket kan kun tillates dersom en heving ikke er gjennomførbar, eller hvis en slik operasjon vil føre til uakseptabel spredning av kvikksølv. Bellona påpekte dette tidligere i år i brev datert 29. januar til Fiskeri- og kystdepartementet (FKD). Departementet har ikke besvart innspillene fra Bellona.
Bellonas ga følgende innspill til FKD:
Vraket av den tyske ubåten som var lastet med 65 tonn kvikksølv har fått mye oppmerksomhet. Fiskeridirektoratets anbefaling om at vraket bør tildekkes på sjøbunnen har fått mange til å reagere. På Fedje ønsker både ordfører Erling Walderhaug og en lokal folkeaksjon at heving skal vurderes nøyere. Også Energi- og miljøkomiteens leder Gunnar Kvassheim (V) og nestleder Børge Brede (H) har uttrykt lignende krav.
Bellona vil fortsatt jobbe for at kvikksølvet og vraket av U864 fjernes.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...