Nytt fra EU: Skal man åpne for CO2-transport via skip?
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. januar, 2009
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Regjeringen har i dag bestemt av vraket av U864 skal heves. Det har vært en lang prosess hvor både tildekking og heving av vraket har blitt utredet. Bellona er veldig fornøyd med resultatet og roser Helga Pedersen for å ha tatt denne beslutningen.
Bellona har fulgt prosessen helt siden 2003. I 2007 ble det etter Kystverkets anbefaling bestemt at vraket skulle tildekkes. Bellona med flere reagerte og pekte på at hevingsalternativet ikke var grundig nok utredet. Etter en todagers høring på Stortinget med en rekke gode innspill knyttet til muligheten for heving ble det besluttet at denne metoden skulle utredes ytterligere. Bellona har hele tiden ønsket en heving så lenge dette kan gjøres innenfor en akseptabel miljørisiko. Den 10. november i fjor overleverte Kystverket sin sluttrapport til Fiskeri- og kystdepartementet. Her ble hevingsalternativet vurdert som faglig forsvarlig.
– Kystverket og DNVs grundige arbeid har bidratt til å synliggjøre ulike risikoelementer ved de to alternative tiltakene for å håndtere forurensningen fra vraket og den forurensede havbunnen. Det har vært svært viktig for meg å supplere de faglige utredningene med samtaler med lokalbefolkninga og politikere i området. Sett i sammenheng med kystbefolkningas og fiskerinæringas store bekymring for virkningene av en permanent lagring av den miljøfarlige lasten på havbunnen, anser vi at en heving innebærer en akseptabel risiko, sier fiskeri- og kystministeren i en pressemelding.
Kystverket har undertegnet en kontrakt med Mammoet Salvage BV om heving og ifølge planen vil hevingsoperasjonen bli gjennomført i løpet av våren 2010.
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...