
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. januar, 2007
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Fredag kveld 5. januar meldte vitner om diesellukt i Risavika ved Shells importanlegg på Tananger. Representanter for Shell gjennomførte en befaring på sitt anlegg den samme kveld uten å finne noen lekkasje. Det ble da antatt at utslippet hadde kommet fra et skip. Med pålandsvind og heldige værforhold samlet utslippet seg innerst i en smal vik ved anlegget.
Brannmannskaper startet oppryddingen lørdag. Men da det ble funnet like mye olje i sjøen søndag morgen, var det klart at det fortsatt var en aktiv lekkasje i området. Lekkasjen fra et av de isolerte rørene ble ikke funnet under inspeksjonene til Shell verken fredag, lørdag eller søndag. Søndag 7. januar kl 15.00 oppdaget leder for kommunalteknikk i Sola kommune lekkasjen mens han og tre andre fra teknisk etat var ute i vika med lenser. Først da ble lekkasjen ble da stanset.
Bellona mener det er tre punkter som må belyses i politiets etterforskning.
Klikk på lenken i boksen til høyre for å lese anmeldelsen i sin helhet.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...