
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. juni, 1997
Skrevet av: Roger Grøndalen
Nyheter
Statsministeren hadde i dag invitert 10 miljøorganisasjoner til et temamøte om energi. Under møtet la Bellona fram sin plan for CO2-kutt.
Jagland syntes dette var interessant, forteller Bellona-leder Frederic Hauge. At dette var mulig var tydeligvis nytt for ham.
I 1989 fattet Stortinget et vedtak om at de norske CO2-utslippene skulle stabiliseres på 1989 nivå innen år 2010. Siden den gang har utslippene vokst voldsomt – og vokser fremdeles. Regjeringens prognose er nå at utslippene vil øke med cirka 30 prosent i dette tidsrommet. Men med forholdsvis enkle midler kan utslippene av klimagassen kuttes drastisk, mener Bellona.
Dette er Bellonas plan:
Med Bellonas plan vil de norske utslippene i år 2010 være på 29,36 millioner tonn CO2. Norge vil da klare å leve opp til stabiliseringsvedtaket fra 1989. Utslippene den gang var på 35,2 millioner tonn. Hvis regjeringens prognose slår til vil utslippene i 2010 være på 45,76 millioner tonn CO2.
Norge eksporterer 500-600 millioner tonn CO2 pr år i form av olje og gass. Ett av de viktigste klimaproblemene i dag befinner seg oppe i hodet på en del politikere, toppbyråkrater og direktører, som mener at denne eksporten kvalifiserer oss til å grise så mye vi vil, men resten av verden skal redusere utslippene, sier Frederic Hauge.
Fraunhofer-instituttet har beregnet for EU-kommisjonen at skadevirkningene ved klimaendringer alene vil beløpe seg til 3500 kroner pr tonn CO2. Dette betyr at vår klimaregning til kommende generasjoner bare for utslippene i 2010, vil beløpe seg til 160 milliarder kroner, fastslår Bellona-lederen.
Les også om «Butterfly», den nye bilen som ble demonstrert for statsministeren etter møtet.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...