
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. november, 2002
Skrevet av: Beate Kristiansen
Nyheter
–Alle studier viser at kostnadene ved kraftige kutt i klimagassutslippene er begrensede i forhold til den totale økonomien, fremla Gordon McKerron fra National Economic Research Associates, under konferansen «UK CO2 Sequestration Stakeholder Meeting – The feasibililty of CO2 sequestration in the UK» som Britiske myndigheter ved DTI (Department of Trade and Industry) arrangerte i London 18. oktober i år.
Miljøet må vinne
–Ved konflikt mellom økonomiske, sosiale og miljømessige mål i forbindelse med energi, skal og må miljøet vinne, hevdet McKerron. Han mente at fordelene med å unngå ekstreme klimaendringer klart vil overskride kostnadene med å kutte utslippene. Videre refererte McKerron til arbeid utført av IAG (Intergovernmental Analysis Group) som viser at å kutte 60 % i klimagassutslippene i løpet av 20 år vil koste mindre enn veksten (2 %) i BNP for ett år i samme periode.
Den politiske utfordringen
Grunnen til at det går så sakte med å implementere løsninger, mente McKerron, er vanskene i den politiske gjennomføringen. Vanskelighetene ligger i at det er taperne i dette som høylytt protesterer, mens vinnerne i stor grad ennå ikke er klar over at de er det.
Klar prioritering
Prioriteringene var klare for McKerron: –Ved konflikt mellom økonomiske, sosiale og miljømessige mål i forbindelse med energi, skal miljøet vinne. Dette fordi økonomiske og sosiale mål kan oppnås ved hjelp av andre virkemidler. Miljøproblemene kan kun reguleres gjennom endringer innen energisystemet.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...