
Skjebnetid for europeisk stålindustri
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. desember, 2007
Skrevet av: Anne Karin Sæther
Nyheter
(Bellona, Bali): FNs generalforsamling har slått fast at en ny avtale må bli klar i 2009 for å kunne tre i kraft når Kyoto-protokollen løper ut i 2012.
Da forhandlingene startet her på Bali var det uklart om 2009 ville bli godtatt som en frist, men nå ser det ut til at man blir enige om å komme i havn på klimamøtet i København i 2009. Hva slags avtale man skal jobbe mot er imidlertid fortsatt usikkert.
Konvensjons-sporet
– Norge ønsket egentlig ett spor, sier Norges sjefsforhandler på Bali, Hanne Bjurstrøm, til Bellona Web.
Dette sporet er dialog-sporet, eller konvensjons-sporet. Norge ønsker en ny internasjonal avtale basert på FNs klimakonvensjon (UNFCCC), og at denne avtalen skal være mer forpliktende og ha langt flere deltakere enn dagens Kyoto-avtale.
Klimakonvensjonen ble signert i 1992 og inneholder relativt vage formuleringer om å stoppe global oppvarming. De fleste land i verden er med på denne konvensjonen, også USA. Kyoto-protokollen som kom i 1997 er basert på klimakonvensjonen, men en rekke land, som USA og Australia, ble aldri med på Kyoto-avtalen.
Et sentralt krav fra en rekke land og grupperinger foran Bali-møtet har vært at en ny avtale må inkludere USA og land som Kina og India.
Et første utkast til en ny avtale møtte stor motstand, men nå forhandles det om en kortere versjon av dette utkastet.
– I det kortere utkastet er færre punkter å være uenig om, sier Bjurstrøm.
Artikkel 9-sporet
Et av de to andre sporene det forhandles langs er det som kan kalles Artikkel 9-sporet. Ifølge artikkel 9 i Kyoto-protokollen skal avtalen revideres med jevne mellomrom. Den første gjennomgangen var i 2006, og den pågående gjennomgangen skal være ferdig neste år.
– Norges mål om en temperaturstigning på maksimum to grader og at vi skal basere oss på resultatene i rapporten fra FNs klimapanel er det vanskelig å få inn i denne gjennomgangen, men det vi kan ta opp her er at vi mener fly- og skipstrafikk må inn i Kyoto-protokollen, sier Bjurstrøm.
Post-2012-sporet
Kyoto-protokollen gjelder for perioden 2008 til 2012, men i protokollen ble det slått fast at forhandlingene om en forlengelse, eller ny periode, skulle starte senest i 2005. I disse forhandlingene ønsker mange, deriblant Norge, å øke klimaforpliktelsene.
– Vi holder alle spor varme, så ingen gir noe før man vet hva som vil skje. Vi er opptatt av at det må være en sammenheng mellom prosessene, og til slutt må alle sporene sys sammen, sier Bjurstrøm.
Torsdag 13.02.2024 arrangerte Bellona et forum om fremtiden til Europas stålindustri. 2025 kan bli året der vi enten omstiller og styrker stålindustr...
I dag samlet deler av byggenæringen seg for å se på hva som skal til for å kutte utslipp i en av verdens største utslippssektor. Frida Røyne, rådgive...
Pronofa lanserte i går Purply, verdens første kommersielle matprodukt basert på tunikater. Bellonas marinbiolog Michele Legernes var til stede og hol...
– Vi frykter at instituttet i Halden ikke har fulgt loven – og det går på atomsikkerheten løs. Da er det vårt ansvar å si ifra. Vi håper at en grundi...