Bellonas 101 løsninger spenner fra teknologiske og politiske til mer hverdagslige løsninger.
Her er el-biler, algedyrking, CO2-håndtering, saltkraftverk, supertynne solceller – og politisk mot. Felles for løsningene er at de allerede eksisterer, at de til sammen sørger for å redusere CO2-utslippene radikalt og at de snarest bør tas i bruk.
– Bellona presentere 101 løsninger for å vise at løsningene på vår tids største utfordringer finnes – det er bare å ta dem i bruk. Denne kunnskapen bør gjøre det umulig for verdens klimaforhandlere å ikke finne fram til en god og ambisiøs klimaavtale, sier Frederic Hauge, leder i Bellona.
FNs klimatoppmøte starter i København mandag 7. desember, og varer i to uker. Målet er å enes om en internasjonal klimaavtale.
Bred distribusjon
”101 løsninger” utgis som magasin, på web og på et interaktivt databord som presenteres for verden på Rådhusplassen i København. Der kan besøkende selv løse klimakrisen.
Løsningene finnes på www.101-solutions.no.
Magasinet kommer på engelsk og norsk. Den norske utgaven slippes i dag og distribueres gratis gjennom alle landets Rema1000-butikker, Aftenpostens Innsikt, flere universitet og høyskoler, samt via Bellonas partnerbedrifter.
Magasinets engelske versjon distribueres gjennom SAS under hele perioden klimatoppmøtet varer. I tillegg deles den engelske utgaven ut i København under klimatoppmøtet, både på Rådhusplassen og på forhandlingssenteret Bella Center.
Bellona i København
Bellona vil ha et omfattende program med 40-50 såkalte ”side events” på Bella Center i løpet av de to ukene FNs klimatoppmøte varer.
Bellona er offisiell samarbeidspartner med FN og København kommune om arrangementet HopenhagenLIVE – klimatoppmøtets vindu mot verden.
Som eneste miljøorganisasjon vil Bellona, i samarbeid med hovedsponsor Statkraft, ha en paviljong i fremtidsbyen HopenhagenLIVE. Paviljongen representerer fremtidsbyens Vitensenter.