Nyheter

– Kina må droppe skipstrafikk gjennom Nordøstpassasjen

Klimagassutslipp fra skip er skadelig for Arktis.
Klimagassutslipp fra skip er skadelig for Arktis.
Thinkstockphotos

Publiseringsdato: 9. september, 2024

Skrevet av: Signy Fardal

Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona mener dette er et viktig norsk budskap i forbindelse med statsministerens besøk i Kina. I et åpent brev til Jonas Gahr Støre ber Bellona statsministeren gi klar og tydelig beskjed om at kineserene må droppe skipstrafikk gjennom Nordøstpassasjen.

I brevet, som også er omtalt i NRK, skriver Bellonas Oskar Njaa og Sigurd Enge:

«Det kinesiske selskapet China Ocean Shipping Company (COSCO) har signalisert at de vil etablere seg i Kirkenes havn. Forhandlingene som nå foregår om Kirkenes havn og kinesiske interesser er problematisk både for norsk sikkerhet og arktisk miljø. Norske sikkerhetstjenester har allerede advart mot at det kinesiske rederiet vil utgjøre en trussel mot nasjonal sikkerhet.

Advarer sterkt

Bellona advarer sterkt mot samarbeid med aktører som ønsker å bruke den nordlige sjøveien. Den ikke er trygg for skip og mannskap, den er skadelig for klimaet og skaper en uakseptabel forurensningsrisiko for det arktiske miljøet. Og all aktivitet langs den nordlige sjørute gir russiske myndigheter bedre muligheter til å finansiere sin krigsinnsats. Siden slutten av den kalde krigen og Sovjetunionens oppløsning har Kirkenes vært et midtpunkt for folk-til-folk-samarbeidet i Barentsregionen og næringssamarbeid med russiske aktører.

Denne positive utviklingen tok en brå slutt etter Russlands fullskala invasjon i Ukraina 24.februar 2022. Mange samarbeidsprosjekter stoppet opp, den økonomiske aktiviteten sank, Barents-samarbeidet stoppet opp, Arktisk råds arbeid er lagt på is og tilgangen til norske havner for den russiske flåten av fiskebåter er begrenset. Ikke minst for Kirkenes er dette en ny virkelighet med nye utfordringer og andre krav til hvordan lokale myndigheter og lokalt næringsliv utvikler regionen på.

Enorme belastninger

De arktiske områdene er der hvor den globale oppvarmingen er sterkest, og arktiske økosystemer er under enorme belastninger. Bellona har de siste tiårene jobbet med arktisk industri, spesielt olje & gass og skipstransport gjennom den nordlige sjøruten. Våre erfaringer kan oppsummeres slik;

  • Den nordlige sjørute er ikke en trygg seilingsrute for handelsflåten på grunn av stadig mer uforutsigbare isforhold, mer ekstremvær, endringer i strøm og bølgemønster og dårlig oppdaterte sjøkart.
  • Infrastrukturen for søk, redning og beredskap står ikke i forhold til de enorme avstander områdene representerer.
  • Bruk av den nordlige sjørute skader det globale klimaet. Utslipp av sot fra skipstrafikk i arktiske farvann gjør at isen smelter raskere, i tillegg til CO2- utslippenes globale effekt.
  • 1. juli i år innførte IMO et forbud mot bruk av tungolje som drivstoff i Arktis. Vi har ikke registrert at russiske myndigheter har endret praksis for å oppfylle disse kravene. Vi antar at den kinesiske forsknings-isbryteren som i forrige uke ankom Murmansk bruker tungolje som drivstoff.
  • Et oljesøl som følge av havari, kollisjon eller grunnstøting, vil medføre en miljøkatastrofe. Det finnes ikke metoder eller utstyr som samler opp oljen på en akseptabel måte.

Postivit bidrag til russisk økonomi

Økt trafikk på den nordlige sjørute vil gi et positivt bidrag til russisk økonomi, som igjen gjør det lettere for Russland å finansiere krigen i Ukraina. Økt handel og transport styrker også russisk-arktiske områders strategiske og sikkerhetspolitiske betydning. Dette vil medføre økt militær aktivitet i området.

Bellona ber statsministeren formidle klart og tydelig til Kinas lederskap at transport på den nordlige sjørute verken er ønskelig eller bærekraftig, og at Kirkenes ikke er et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Statsministeren bør heller invitere Kina, som siden 2013 har hatt observatørstatus i Arktisk Råd, til å bidra til å beskytte det arktiske havmiljøet. Det er i seg selv en forpliktelse til å bidra til bedre beskyttelse og innsikt i arktisk miljø.

Kinesiske myndigheter bør også bes redegjøre for innhold og resultater fra de nylige kinesiske forskningstoktene langs den nordlige sjørute.

Viktige beslutninger for den norske regjeringen

Den norske regjeringen har mange viktige beslutninger å ta for den fremtidige utviklingen av Nord-Norge når det gjelder verdiskaping, sikkerhet og det arktiske miljøet. La det være et felles signal fra norske myndigheter om at å stoppe veksten av Nordøstpassasjen er grunnlaget for alle fremtidige beslutninger som tas om Nord-Norge og Arktis. Det er et signal som sammenfaller med NATO-generalsekretær Stoltenbergs sterke oppfordring til kinesiske myndigheter om å stoppe bidragene til Vladimir Putins krigsøkonomi.»

Statsministerens kontor opplyste til NRK i helga at Nordøst-passasjen ikke er tema under Støres besøk.

«Statsministeren vil ta opp en rekke temaer under sitt besøk til Kina. Særlig viktig er samarbeid om globale spørsmål som klima og grønn omstilling. I tillegg vil Russlands krigføring i Ukraina være et viktig tema. Statsministeren vil også ta opp spørsmål om menneskerettigheter», skriver statsministerens kontor i en mail til NRK.