
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 13. juni, 2003
Skrevet av: Camilla Haugsten
Nyheter
I den første høringsrunden aksepterte Ministerrådet kun 23 av Europaparlamentets 73 endringsforslag. 11. juni stemte Parlamentets miljøkomité nesten enstemmig for å re-introdusere rundt 25 av de avviste kravene. Parlamentarikerne håper at ved å begrense antall endringsforslag vil det være en god sjanse for å nå enighet med Ministerrådet i den andre høringen, skriver Europarl.
I den første høringen søkte Europaparlamentet å utvide systemet til å inkludere alle drivhusgassene, ikke bare CO2, og til bredere deltakelse for industrien. Andre temaer var hvorvidt systemet skulle være obligatorisk eller frivillig, hvordan utslippstillatelsene skulle allokeres, og hvorvidt det skulle være et tak på antall utslippstillatelser allokert til hvert enkelt medlemsland.
Fem sentrale felt
Høyt tidspress for den endelig utforming av EUs kvotehandelssystem førte, i følge EurActiv, til at Parlamentets miljøkomite 11. juni, definerte fem sentrale felter hvor de ønsker snarlig kompromiss med Ministerrådet:
Videre melder Europarl at Miljøkomiteen har stemt for å videreføre kravet om deltakelse også fra kjemikalie- og aluminiumsindustrien. Dette i tillegg til energisektoren, ferrolegeringsindustrien, papirindustrien og mineralindustrien som allerede omfattes av direktivet allerede fra 2005. Miljøkomiteen går også inn for å inkludere alle seks drivhusgassene fra 2005.
Neste trinn
Direktivets rapportør Jorge Moreira da Silva understreker at det er behov for å komme til et rask kompromiss med Ministerrådet for å unngå en lang forliksprosedyre. Dette er viktig slik at både medlemslandene og industrien skal få tid til å forberede systemets implementering. Da Silva har, i følge EurActiv, startet formelle samtaler med Ministerrådet for å finne en kompromissløsning på andre høring før utgangen av måneden.
3. juli stemmer Europaparlamentet over den andre høringen. I mars 2004 skal medlemslandene ha sine system for utslippstillatelser klare, og 1. januar 2005 er start for kvotehandelssystemet
i EU.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...