Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. november, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Energibeskattning:
EUs nye direktiv for beskatting av energiprodukter og elektrisk kraft (2003/96/EC), Monti-direktivet, er innført med bakgrunn i at Kommisjonen ønsket å få etablert et felles system for bruk av avgifter i miljø-kilmapolitikken. Siden de ulike medlemslandene har ulike avgiftssystemer kan dette virke konkurransevridene.
Økt energieffektivitet og reduserte CO2-utslipp
Tidligere har minimumsavgiftene kun omfattet mineralolje, mens det nye direktivet omfatter alle energiprodukter som kull, naturgass og elektrisitet. Man søker dermed å utjevne skjevheter i konkurranseforholdet mellom mineralolje og andre energiprodukter, samtidig som incentivene til økt energieffektivitet styrkes. Med dette vil man kunne redusere avhengigheten til importert energi og få en reduksjon i CO2-utslippene. Direktivet gjør det også mulig for medlemslandene å iverksette gunstige skatteordninger for utslippsreduserende tiltak.
Direktivet åpner opp for fullt avgiftsfritak for energi fra fornybare kilder noe som gjør at man får en styring av hva energien brukes til dette er en vei til internalisering av eksternaliteter. Det vil si at man f.eks. lar prisen på energi fra fossile kilder inkludere det fossilbaserte utslipp koster samfunnet i form av miljø og helse skader. Gjennom Kommunikasjonen Tax policy for the years ahead sier EU at direktivet også danner grunnlaget for introduksjonen av forurenser betaler prinsippet.
Hovedpunkter i Monti-direktivet
Muliggjør en effektiv miljøpolitikk
Monti-direktivet vil ikke automatisk gjelde for Norge siden EØS-avtalen ikke omfatter harmonisering av skatter og avgifter. Det foreligger imidlertid tungtveiende grunner til at Norge tilpasser seg direktivet for energiavgifter. Dette gjelder i forhold til det felles statsstøtteregelverket for EU/EØS, samt for å ivareta industriens konkurranseevne og ikke minst i tilknytning til å føre en effektiv, ikke konkurransevridende, miljø-/klimapolitikk i Europa.
For differensiering
Bellona har tidligere brukt Monti-direktivet som ett av mange argumenter mot forslaget regjeringen satte fram i revidert nasjonalbudsjett i mai i år om å fjerne el-avgiften for all næringsvirksomhet helt. Nå har imidlertid Bondevik og co. moderert seg noe, og i høstens forslag til statsbudsjett foreslår regjeringen å fjerne all el-avgift for næringsvirksomhet fra nyttår, og fram til 01. juli da et nytt, differensiert, system skal på plass. Bellona synes det er beklagelig med en slik venteperiode.
— Det er helt klart ønskelig at norske politikere studerer Monti-direktivet nøye, og har dette i bakhodet når det nye, differensierte, systemet skal utarbeides, sier Isak Oksvold, fungerende leder for Bellonas Energiavdeling.
Lang prosess
Direktivet har fått sitt navn etter kommissær Mario Monti som fremsatte direktivforslaget i 1997. Vanligvis tar det rundt to år fra et slikt forslag blir reist til det blir vedtatt. Monti-direktivet satt altså usedvanlig langt inne siden det tok hele 6 år til medlemslandene i mars 2003 lykkes å komme fram til en avtale. Direktivet ble vedtatt 27. oktober og skal tre i kraft 01. januar 2004.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...