
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. juni, 2010
Skrevet av: Ruth Astrid Sæter
Nyheter
En ny EU-lov ble vedtatt i dag – og den erstatter flere eksisterende direktiver som regulerer utslipp til både luft, vann og land i EØS-landene. Bellona er imidlertid ikke helt fornøyd med det nye regelverket.
EU-kommisjonen og Europaparlamentet kom med et forslag som gikk på å tvinge fram rensing av bl.a. svoveldioksid, nitrogenoksider og støv på både nye og eksisterende kraftverk.
– Likevel greide et mindretall av medlemslandene å vanne ut det endelige kompromisset slik at utslippsreduksjonen vil kunne ta lenger tid. Vi opplever det som bakstreversk av de aktuelle landene – og et tegn på at det nye regelverket har for mange smutthull, sier Eivind Hoff, leder av Bellona Europa i Brussel.
– Kompromisset som er inngått gjør det blant annet mulig for gamle kullkraftverk som ikke holder seg under regelverkets utslippsgrenser for svoveldioksid, nitrogenoksider og støv å opprettholde driften helt til 2020–2023 i verste fall.
EU-kommisjonen er pålagt å passe på at smutthullene i EUs utslippsgrenser ikke blir praktisert for vidt, men det vil kreve mye fortsatt politisk press for at det skal gi resultater. Det skal Bellona selvsagt hjelpe Kommisjonen med. Men vi hadde virkelig håpet å komme så mye lenger enn det EU har bestemt nå, sier Hoff.
Hoff er likevel stolt over én viktig endring i det nye regelverket.
– En av få miljøseire i den nye loven, er at EU ikke vil hindre medlemsland i å innføre egne, strengere regler for CO2-utslipp fra kraftverk. Dette er en viktig endring, som Bellona foreslo og som vi nå har fått vedtatt, sier Hoff.
Bakgrunnen for endringen er en artikkel i et av de gamle direktivene som nå blir erstattet av det nye regelverket. Deler av industrien har hevdet at artikkelen forbyr enkeltland å innføre utslippskrav for CO2 fra fabrikker og kraftverk som allerede er dekket av kvotehandelsdirektivet for klimagasser. Slike utslippskrav har særlig vært diskutert i Storbritannia, der den nye regjeringen har sagt at de vil innføre utslippstak for CO2 for å tvinge nye kraftverk til å fange og lagre CO2.
Bellona fikk derfor allierte i Europaparlamentet til å foreslå en ny såkalt betraktning i den nye EU-loven, som understreker at en slik tolkning er feil. EU vil altså ikke hindre medlemsland i å innføre strengere regler for CO2-utslipp fra kraftverk. Bellonas forslag fikk medhold i Europaparlamentet i mai, og i ministerrådet har altså EUs medlemsland nå også akseptert dette.
Tidsfristen for å innføre det nye regelverket vil antakelig bli mot slutten av 2013.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...