Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 27. april, 2021
Nyheter
I forrige uke ble det enighet i EU om en bindende klimalov. På Bellonas EU-kontor i Brussel har det vært høy aktivitet det siste året for å overbevise EU-institusjonene om viktigheten av å skille mellom utslippsreduksjoner og fjerning av CO2 fra atmosfæren.
-Dette er et viktig element i klimaloven; utslipp av CO2 må reduseres og samtidig må det jobbes med metoder for å fjerne CO2 fra atmosfæren. Begge områdene må skaleres opp raskt på et nivå som er forenlig med klimanøytralitet. Det er dessverre her klimaloven har kommet til kort. Ved å foreslå et for lavt reduksjonsnivå for 2030 og et begrenset nivå for fjerning av CO2, kan ingen av disse to trygt anses å være kompatible med klimanøytralitet, sier politisk rådgiver Mark Preston ved Bellonas Brussel-kontor.
I en høringsuttalelse fra mai 2020, i forbindelse med EU kommisjonens arbeid med ny klimalov, advarte Bellona kommisjonen mot å bli for avhengige av negative utslippsteknologier, og anbefalte nøyaktige regler for hva som skal telle som permanent fjerning av drivhusgasser. Denne advarselen ble gjentatt i en rekke sammenhenger i forbindelse med arbeidet med ny klimalov. I oktober 2020, da Europakommisjonen fortsatt var avvisende til ideen om å skille mellom utslippsreduksjoner og karbonfjerning, lanserte Bellonas Brussel-kontor en offentlig kampanje for å holde utslippsreduksjoner og karbonfjerning atskilt.
Den europeiske klimaloven er et sårt tiltrengt rammeverk som peker EU i riktig retning på veien mot klimanøytralitet innen 2050 og søker å skape rammene for en vellykket gjennomføring av Parisavtalen for EUs medlemsstater. Det er en stor prestasjon i mange henseender, og loven sikrer at EU som helhet vil slutte å bidra til klimaendringene om 29 år, og at EU-landene i tillegg vil søke å fjerne mer CO2 enn de slipper ut etter 2050. Videre er det den første klimaloven i verden av denne størrelsen og det gjør EU til en «foregangsfigur» i arbeidet med å etablere klimalovgivning som dekker over mange land.
-Imidlertid er det ikke bare destinasjonen som er viktig, men reisen vi tar for å nå den. I denne forbindelse klarer ikke klimaloven å møte utfordringen. 2030-målet, som ble avtalt i forrige uke, er bare en mindre forbedring av EUs gjeldende utslippsnivå og benytter ikke muligheten til å sette en ambisiøs strategisk retning, noe som må skje helst før enn senere, sier Mark Preston på Bellonas Brussel-kontor.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...